Naturfagsmaraton i 6. klasse

Vores elever gjorde rent bord

Så blev det endelig tid til, at de tre 6. klasser kunne drage afsted til Naturfagsmaraton i Dronningborghallen. Et stort setup var gjort klar fra folkene bag Naturvidenskabernes Hus i Bjerringbro. Et tilbud mange skoler i Randers kommune har valgt at deltage i, enten hel- eller halvmaraton udgaven.

Naturfagsmaraton består af en række åbne naturvidenskabelige gruppeopgaver samt 3 klasseopgaver. Eleverne er blevet stillet et problem, som de har fundet viden omkring og derefter stillet en hypotese til forslag om, hvordan problemet skulle løses. Derefter har de lavet eksperimentelle afprøvninger og fundet frem til et resultat. Gruppen går derefter i diskussion og hypotesen bekræftes eller forkastes.

Denne naturvidenskabelige arbejdsmetode har eleverne gentaget forskellige antal gange til målet er nået. Det udmøntede sig i mange flotte og kreative løsningsforslag, og under hele forløbet blev der skrevet logbog på naturfagsmaratons hjemmeside med billeder og forklaring.

Vi må sige, at vi har nogle super dygtige og seje 6. klasses elever på Randers Realskole. De kæmpede og gjorde en flot indsats, og som nogle sikkert allerede har hørt – ja, så gjorde vi rent bord og fik vi en 1., 2. og 3. plads i konkurrencen!

Vi er meget stolte af det, de alle 3 klasser i de 8 grupper og samlet i klasserne har præsteret. De har vist, at de ved fordybelse er nået et fagligt højt niveau inden for deres specifikke emne. Det har været et super godt forløb, med mange udfordringer, men endnu flere løsninger!

Eleverne har været engageret og lagt vægt på, at skulle yde et godt stykke arbejde – og det har de gjort!
Sikke en fantastisk måde at afvikle et projektlignende forløb i 6. årgang på.

Mvh. 3 glade og stolte natur og teknologi lærere 😉
Malene, Winnie og Palle