Til forsiden

60 hold fra hele verden
I kamp mod 60 hold fra 26 lande fra hele verden (fra USA til Kina) har Randers Ungdomsskoles/ Randers Realskoles lego-robothold, Robolab, vundet en flot 3. plads. Over 140.000 unge mellem 10 og 16 år har deltaget i FFL, First Lego League konkurrencen igennem 2009-10, og finalen i Open European Championship 2010 fandt sted i Istanbul 2. - 3. juni. Alt i alt et meget fornemt resultat, der er med til at understrege, at Randers’ ønske om at markere sig som science kommune er ved at bære frugt.

Lærer Erik Risbjerg skriver direkte fra Istanbul:
"Klokken var ikke engang middag, da vi forlod Randers, men ikke desto mindre havde vi været i gang med pakning hele morgenen. Ud over at tjekke udstyret og polstre legokonstruktionerne ind for rejsen, skulle både vores leder, Erik, og et af vores holdmedlemmer til eksamen, så der herskede travlhed.

Klokken 10 ankom vi i lufthavnen og efter en lille forsmag på de lokale trafikfærdigheder af en buschauffør ankom vi endelig på hotellet. Nu skulle vi bare pakke op og sove, hvis ikke det var for den lille detalje at lufhavnsmedarbejdernes blide behandling af vores kufferter havde efterladt visse af vores moduler til robotten i en sørgelig tilstand. Det blev en lang nat! Vi kom i seng omkring klokken to da instrumenterne endelig var tilbage i deres gamle stand. Med fire timers søvn forude lagde vi os til at sove.

Den første dag til konkurrencen startede med opstillingen af vores enorme pavillon og vores udstilling. Vi skulle også med til den store åbningsceremoni. Omkring klokken halv to var det tid til at fremlægge vores projekt. Alt gik godt og dommerne lød meget interesserede i idéen. Lidt senere skulle vi så køre vores første robotkørsel. Med 380 point ud af 400 mulige gik det okay. Der var nogle få ting som gik galt, men vi var da nogenlunde tilfredse.

Den næste kørsel foregik dagen efter (om torsdagen) og var helt perfekt, 400 point på 40 sekunder, aldrig set før så hurtigt, nu var vikingerne tilbage i Istanbul. Vores tredje og sidste indledende runde gik med 360 point som vores dårligste runde. Ikke desto mindre sikrede vi os med vores perfekte 400, en plads i kvartfinalerne. Altså nu blandt de otte bedste robotkørsler.

Kvartfinalen gik som i olie 400 point fuldstændig rent. Semifinalen derimod 370 point, det rakte kun til en tredjeplads. Flot men ikke nok til disse ambitiøse drenge.

Vi sluttede af med en middag på et museum Minitürk, en festbanket med mange underlige retter fra det tyrkiske køkken, det bragte humøret noget i vejret, ikke mindst det hyggelige selskab fra nogen nye venner.

Efter en time i bus, tjekkede vi ind og drak en Cola i lufthavnen. Det er herfra vi sender vores historie."

Randers Realskole    Fabers Allé 3    8900 Randers C    Tel. 8712 3230    Fax 8712 3238    info@randers-realskole.dk