1969. 100 års jubilæum

Skolen igen “fuld” størrelse

I 1969 har skolen igen ca. 800 elever – som der også var i 1958-61. På det tidspunkt overgik skolen til at være selvejende institution og overbygningsskole for 13 omegnskomnuner – hvilket umiddelbart førte til udfasning af de yngste klasser og dermed færre elever.

Stor udskoling:
Differentiering af undervisningen

I en stor artikel i Randers Amtsavis 19. juli 1969 udtaler Harbo: “I dag dimitteres omkring 400 elever om aaret fra Randers Realskole, hvor eleverne kan tage eksamen fra 9. og 10. klasse, realeksamen, alm. forberedelseseksamen og teknisk forberedelseseksamen”… og videre: “Den store overskole giver muligheder for differentiering, saa elevernes evner kan udnyttes fuldt ud…”

Skolen har sat sig “rige spor”…

Tidligere undervisningsminister Jørgen Jørgensen i anledning af skolens 100 års jubilæum: “Bag navnet Randers Realskole skjuler der sig en skolegerning, som har sat rige spor på sin egn og videre ud. Leder og lærere ved denne skole har aldrig været bange for at tage nye opgaver op, som tiden krævede det, og har løst disse opgaver på en god og tilfredsstillende måde”.

Tradition forpligter

Avisen skriver videre, at den navnkundige skolebestyrer C. Christensen-Dalsgaard allerede omkring århundredeskiftet skabte en slags tradition for at være forud for sid tid, og det har siden været en kær pligt for hans efterfølger, skolebestyrer Johannes Harbo, at drive skolen videre i den ånd.”

I både denne artikel og i artikel i Randers Dagblad ligeledes 19. juli griber Harbo igen selv tilbage til Christensen-Dalsgaard som dygtigt og visionært skolemenneske – bl.a. dennes afskaffelse af “prygl” i skolen, der vakte stor opstandelse og furore i datidens skoleverden.

Jubilæet fejres over 3 dage

21. august er elevernes dag.

Den 22. august er der reception på skolen for venner af skolen samt forretningsforbindelser. 12 af kommunerne giver en pengegave på 7.000 kr. Lærerne forærer skolen de flotte bogstaver, der stadig kan ses på skolens gavl. Om aftenen er der festmiddag på Kongens Ege for ansatte og gæster af huset, og her deltager bl.a. enkefru Christensen-Dalsgaard samt to af hendes børn. Familien giver 10.000 kr. til et rejselegat til skolens elever.

Den 23. august er der aftenfest for tidligere elever, hvor den ældste er fra 1912.

Randers Amtsavis 19. juli 1969. Højreklik på billedet og vælg “Åbn link i ny fane” for at se billedet i fuld størrelse.