1963. Den nye bygning indvies

Fra indvielsen: Undervisningsminister Kristen Helveg Petersen og Johannes Harbo

Fællessang ved indvielsen

Det nye store og moderne hjemkundskabslokale

Skolen nu dobbelt så stor
– eleverne fra Tøjhushavevej flytter ind

I 1963 bliver den nye bygning på Fabers Allé, tegnet af arkitekterne Buhl og Klithøj, færdig og indviet. Den nye skolebygning resulterede i en skole, der var dobbelt så stor som den tidligere Fabersvejens Skole, som Randers Realskole var flyttet til i 1962. Efter færdiggørelsen rykker eleverne fra Tøjhushavevej også ind på Fabers Allé.

Klasselokaler – og lokaler til specialfag

Den nye skolebygning indeholdt naturligvis en række nye klasselokaler, men for at leve op til kravene i den nye skolelov og den blå betænkning blev der også lavet mindre grupperum (til den delte undervisning) samt 12-14 særlokaler til specialfag, f.eks. stort skolekøkken til “husgerning”. Udover “husgerning” indfører skolen undervisning i musik, sang, drama, tegning, formning, maling, finere håndarbejde, træ- og metalsløjd, fri idræt og boldspil.

Skolebibliotek

Ifølge den nye skolelov skulle der også være skolebibliotek på alle skoler, og på Randers Realskole blev læsestuen indrettet som skolebibliotek – både til lærerne og til elevernes undervisning. Der var åbent hele dagen samt mellem 14 og 17 til studier.

“Dygtige elever…”

Johannes Harbo udtalte humoristisk, at “hvis børnene bliver dygtigere af alt det, der ofres paa dem, saa bliver de sandelig dygtige her…”.

Officiel indvielse af undervisningsministeren

Den officielle indvielse fandt sted mandag 4. november.

Undervisningsminister Kristen Helveg Petersen udtalte, at Randers Realskole står som et udtryk for skolelovens rummelighed, idet de 13 kommuner har løst deres Real og 8./9. overbygning på denne utraditionelle måde.

Tidligere undervisningsminister Jørgen Jørgensen: ”…og opgaven er taget op og gennemført på smukkeste måde, – et udpræget bevis på godt samarbejde.”

Skoledirektør H.P. Jensen: ”…det var godt med en køn ramme, men indholdet var dog det vigtigste. Opdragelse til livet betyder noget.”

Harbo: ”Opdragelse er det allervigtigste. Den faglige kunnen naturligvis ikke betydningsløs, men den kommer i denne forbindelse i anden række.”