1930. 30’ernes krise og førkrigstid

1930’erne var en urolig og krisepræget periode med stigende international politisk uro, der ledte frem til 2. verdenskrig. Tiden var præget af økonomisk krise, der gjorde den almindelige borgers frie midler meget begrænsede. Christensen-Dalsgaard udtrykker det bl.a. sådan: ”Trangen til fripladser er på grund af tidens ugunst stærkt stigende, og den del, som skal gives til fripladser er overskredet med flere tusinde kroner.”

Randers Realskole blev således i 30’erne ramt af den generelle krise i samfundet. Fra begyndelsen af 1930’erne var der en mærkbar nedgang i elevtallet til ca. 130 i 1940.

Skolen blev også ramt af, at undervisningen i den kommunale mellem- og realskole blev gratis, og at kommuneskolen dermed tiltrak flere elever.

Et sidste forhold, der har haft indflydelse på nedgangen i elevtallet, var at det danske fødselstal faldt fra 74.000 i 1923 til 63.000 i 1933 – hvilket naturligt også medførte færre skolebørn.

De færre elever medførte dog ikke, at skolens værdier og virke blev ændret – og det gav Johannes Harbo, ny ejer og skolebestyrer fra 1940, et godt ståsted for at videreudvikle skolen, hvad han gjorde med stor succes igennem de kommende 37 år.

Billede af klasse med 25 års jubilæum. Fotografen er ukendt og Christian Christensen-Dalsgaard forrest i midten af billedet er nået op i årene. Randers Stadsarkiv