1988. Glasbygningen. Yngre klassetrin

Opførelse af anden etape af Glasbygningen. Den først opførte (1982) ses umiddelbart bag den nye bygning.

Bestyrelsesformand Poul Runo taler ved indvielsen af Glasbygningen (der dog endnu mangler glastaget, der først kommer på i 1989)

Billede af de nye bygninger. Året efter kommer der glastag henover de 2 bygninger, og Glasbygningen får for alvor sit navn.

Luftfoto af Glasbygningen i dag – samt billede fra morgensamling i indskolingen med det karakteristiske glastag i loftet, der giver et fint lys i bygningen. En effektiv varmeregulering sikrer et godt undervisningsmiljø.

Byggeri i flere etaper

I 1982, mens Svend Pedersen var skolebestyrer, påbegyndtes første etape af “Glasbygningen” – en nybygning på 800 m2.

I 1988 færdiggøres anden del, og Glasbygningen bliver en realitet 1. marts 1988. Her bliver 6 lokaler færdige, og resten vil blive færdigt i sommerferien.

Glasset i taget, der har givet bygningen sit navn, må først sættes på i 1989 (efter nytår), da undervisningsministeriet kræver, at skolens byggeri strækker sig over tre kalenderår.

Per Braae: En perfekt ramme om arbejdsglæde…”

Skolebestyrer Per Braae udtalte ved rejsegildet, at det var “…et smukt byggeri, en perfekt ramme om arbejdsglæde” og videre: “Jeg er overbevist om, at vore glade og dejlige elever i 5. og 6. klasse her sammen med deres idealistiske lærere får de bedste betingelser for gode oplevelser, vækst, udvikling, dygtiggørelse og hermed arbejdsglæde og trivsel”.

“Hjem” for indskolingen

Skolen havde et strategisk ønske om at udvide klassetrin “nedad” til de yngre årgange.

Allerede i 1974 oprettede Harbo en 5. klasse i et første forsøg på at udvide skolen til at omfatte hele grundskoleforløbet (efter at bl.a. den nye skolelov fra 1958 medførte, at Randers Realskole blev fælles skoleoverbygning for 13 omegnskommuner).

I løbet af 90’erne får skolen alle årgange fra 0. klasse til 9./10. klasse, og indskolingen får da sit eget permanente “hjem” i Glasbygningen – i trygge og inspirerende omgivelser.