Hans Myhrmann, 2014 –

Hans Myhrmann blev uddannet som lærer i 1989, og samme år fik han ansættelse på Randers Realskole.

Fra 1993 var han skolevejleder, og i 1998, da Karsten Pedersen blev skolebestyrer, overtog Hans Myhrmann posten som viceinspektør.

Denne titel blev i 2009 “konverteret” til en nyoprettet stilling som udviklings- og souschef. Dette var en naturlig forlængelse af, at en stor del af ansvarsområdet var den fortsatte udvikling af skolen: lærings-, værdimæssigt og økonomisk.

Skolebestyrer fra 2014

I 2014 vælger Karsten Pedersen at gå på pension pr. 1. august efter samlet 35 års virke som lærer, viceinspektør og skolebestyrer. Hans Myhrmann, der netop dette år har 25 års jubilæum på skolen, overtager jobbet som skolebestyrer. Se nyhedsopslag med mange billeder fra arrangementet på tidligere webside

Strategi og nye undervisningsinitiativer

Mens Hans Myhrmann har været skolebestyrer er der iværksat mange nye projekter og initiativer, eksempelvis: Udarbejdelse af 7-års strategi for udvikling af skolen i 2016, udarbejdelse af læringsplaner med rød tråd fra indskoling til afsluttende eksamen, implementering af innovation og entreprenørskab i undervisningen, fokus på hjælp til ordblinde, fokus på udfordringer for elever med flere sprog… (mere herom).

Store byggeprojekter – Amtssygehuset

I og med at skolen med ca. 1.300 elever pr. august 2019 er større end nogensinde før, har det også været nødvendigt at tænke i nye faciliteter og udvidelse af skolen. En række bygningsmæssige projekter er sat i søen – som f.eks. etablering af nyt aktivitetsområde ved skolens indgang (mere herom) og ikke mindst køb og modernisering af det tidligere Amtssygehus, der fra august 2019 bl.a. skal være et topmoderne faghus for dansk, engelsk og tysk i 7. – 9. klasse (mere herom).

Fokus på barnets karakter – ikke dets karakterbog

Denne overskrift er taget fra afsnittet om C. Christensen-Dalsgaard, skolebestyrer 1898-1940, men det er en holdning, der har overlevet i skolens værdigrundlag hos stort set alle skolebestyrere – og udtrykt således af Hans Myhrmann i årsskriftet 2016: Den ”…vigtigste vare på den øverste hylde er naturligvis at sikre den positive udvikling for alle vores elever. Vi har tydelige forventninger til os selv og til eleverne. Vi tilbyder at stille krav.“ Og videre siges der: “Ud over dette faglige fokus skal vi også sikre, at eleverne ”dannes” og får ”karakter” – altså personlighed, integritet, moral, viljestyrke og samvittighed udøvet gennem gensidig respekt og godt kammeratskab i dagligdagen.”

Medarbejderne er vigtigste ressource

“Den gode skole starter og slutter med lærernes og pædagogernes – ja, i virkeligheden samtlige medarbejderes daglige engagerede indsats. Vi er og ønsker fremadrettet at være en attraktiv arbejdsplads på samme måde, som vi naturligvis vil være en attraktiv skole for kommende elever og forældre.“

Virksomhedssyn

Med Hans Myhrmann er der sket en yderligere vitalisering af det virksomhedssyn, som Harbo var den første til for alvor at kigge på skolen med.

Sammen med bestyrelsen og bestyrelsesformand Christian Bjørn har Hans Myhrmann videreudviklet skolens virksomhedssyn: ”Vi sælger formidling af viden og læring…og…vi anvender begreber som kunder, køb og salg, og vi analyserer markedet…Vi har således et afklaret virksomhedssyn, og vi bruger det, fordi vi har den ambition, at når vi gør noget her på skolen, så gør vi det ordentligt.“