Henrik Steffens Helms: 1869-1879 (1835-1914)

Cand. Jur. Henrik Steffens Helms var skolebestyrer 1869-1879.

H. S. Helms var ridder af Dannebrog og den russiske St. Anna Orden.

Efter at have deltaget i krigen i 1864 som løjtnant ernærede cand. jur. Henrik Steffens Helms sig en periode som huslærer, inden han sammen med en ven, cand. theol. P. Rasbech stiftede og bestyrede en privat realskole i Korsør – den nuværende Helms Skole.

Som omtalt i afsnittet “Skolen grundlægges i 1869“ overtog Helms i 1869 en privat skole i Randers, der var stærkt på retur.

Understøttet af en sammenlægning med en anden skole, som cand. phil. Sophus Barfoed og lærer Kristian Wæde havde oprettet, opstod Randers Private Realskole, hvor Henrik Steffens Helms var skolebestyrer i perioden 1869-1879.

I den periode lykkedes han med at få opbygget en velfungerende skole med mere end 125 elever. Dette lykkedes bl.a., fordi han efterhånden fik en del elever fra Randers’ opland.

I sin første årsberetning gjorde Helms rede for skolens formål, som var ”at give Eleverne en saadan Uddannelse, at de, naar de forlade samme i det 14de eller 15de Aar, have erhvervet sig de almindelige Skolekundskaber omtrent i samme Omfang som udfordres til den almindelige Forberedelsesexamens lavere Grad.” Citatet er fra Christian Larsen: “Privat og real. Den private realskole i Danmark”, hvor der efterfølgende også kan læses: “Skolen opnåede i 1872 ret til at afholde realeksamen af lavere grad, i 1873 købte Helms en ejendom, hvor baghuset blev indrettet til skolelokaler, og i 1874 købte han byens største pigeskole, Mathilde Bohses Skole.

På trods af, at skolen således har succes, vokser og bliver anerkendt, var det svært at drive skolen økonomisk uden offentlige tilskud. Som beskrevet i “Skolen grundlægges i 1869“ ender det derfor med, at Henrik Steffens Helms i 1879 vælger at sælge skolen og flytte til København.

Supplerende noter:

I 1865 blev Helms Skole i Korsør stiftet af cand. jur. Henrik Steffens Helms og cand.theol. P. Rasbech. I 1902 flyttede skolen til den nuværende adresse, Dahlsvej 8 i Korsør. På det tidspunkt blev den ledet af frkn. Helms, Frederikke og Marie, der var niecer til skolens stifter.

H.S. Helms har i 1912 udgivet sine livserindringer, hvor han bl.a. siger: ”Til sidst vil jeg ønske, at den store kærlighed til mit fædreland, som jeg har haft lige fra min barndom må gå i arv til mine børn og børnebørn, og at de aldrig vil glemme:..”At sit fædreland, – det skylder man alt, hvad man kan udrette”.

Henrik Steffens Helms var iøvrigt bror til Johannes Helms, der skrev “Jeg elsker de grønne lunde”.