2017. Innovation. Ordblindhed. Flere sprog

Innovation, entreprenørskab og dannelse

Randers Realskole er funderet på stærke traditioner og høj faglighed, men med innovation og entreprenørskab på skemaet vil vi øve os på at vende læringen på hovedet, stå på kanten af det allerede lærte, miste fodfæste og skubbe til vore egne og elevernes vante tænkemåder.

Innovation, entreprenørskab og dannelse går hånd i hånd. Med innovative kompetencer styrkes eleverne i at tænke i nye muligheder og involvere sig aktivt i samfundet som medborgere, som innovative medarbejdere og potentielle iværksættere.

Med innovation og entreprenørskab indfører vi et udpræget praksisbegreb som del af- og mål for undervisningen.

8-klasse elever udstiller deres idéer som afslutning på erhvervspraktik og projektuge, hvor praksisfaglighed og innovation er gået hånd i hånd.

Fokus på ordblindhed

Et af skolens mange indsatsområder er læsevejledningen, og i 2017 fik ordblindhed ekstra fokus.

Vi arbejder dedikeret og målrettet for at udrede og hjælpe elever med ordblindevanskeligheder. Ordblindhed gør hverdagen sværere, men det er muligt at flytte de grænser, ordblindhed kan sætte.

Det kræver vilje og motivation fra elevens side og solid opbakning fra forældrene i en koordineret, fælles indsats med skolen.

Billede: Forsiden af brochure, der beskriver vores strukturerede indsats på området.

Fokus på flere sprog

På Randers Realskole arbejder vi også målrettet med de udfordringer, som elever og familier med flere sprog kan have.

Vi ved, at både kulturforståelse og gode sproglige kompetencer er fundamentet for en god uddannelse og et godt liv i Danmark.

Vores målsætning er: At have flere sprog må ikke være en hindring for, at eleverne udvikler sig optimalt – fagligt, personlig og socialt.