Karsten Pedersen: 1998-2014

Efter lærereksamen fra Århus Seminarium i 1979 begyndte Karsten Pedersen på skolen som lærer, og i 1984 blev han viceskoleinspektør. I perioden 1998-2014 var han skolebestyrer – en periode på 16 år med solid udvikling af skolen.

Da Per Braae i 1998 stopper efter 30 år på skolen (14 år som skolebestyrer), overtager Karsten Pedersen posten som skolebestyrer. Samtidig bliver Hans Myhrmann ny viceinspektør.

Karsten Pedersens liv og karriere på Randers Realskole begyndte allerede i 1966, hvor han blev optaget som elev i 7. klasse, og hvor han senere tog sin realeksamen. Efter lærereksamen fra Århus Seminarium i 1979 med samfundsfag og biologi som linjefag blev Karsten Pedersen af daværende skolebestyrer Svend Pedersen opfordret til at komme tilbage til skolen som lærer, og allerede i 1984 blev han viceskoleinspektør.

Solid udvikling af skolen

Fra Karsten Pedersen i 1998 overtog pladsen som skolebestyrer på Randers Realskole har skolen gennemgået en solid udvikling økonomisk og undervisningsmæssigt. Af afgørende undervisningsmæssige tiltag kan som eksempler nævnes hele den sportslige side af skolens tilbud, der bl.a. fører til oprettelsen af Randers ElitesportsCollege (mere herom) samt et helt nyt 10. klasse koncept med “campus” på Tradium (mere herom).

Byggeprojekter og moderniseringer

Der er i Karsten Pedersens tid også gennemført en række store bygningsprojekter og moderniseringer af skolen (mere herom): Ny fløj på bygningen ud mod Fabersvej, opførelse af et stort Musikhus, klimaventilation i alle rum på skolen, nyt glastag i indskolingen, solenergianlæg på taget, stor kunstgræsbane, en stærk it-strategi, tidlig indførelse af smartboards i klasseværelserne m.m.

Viden og gode værdier

I skolens årsskrift fra 1998 interviewes Karsten Pedersen om sin nye rolle som skolebestyrer. Her betoner han, at høj faglighed og elevernes tilegnelse af viden naturligvis er en afgørende del af skolens opgave, MEN, som han siger: “det handler også om at få gode kammerater og gode værdier, det handler om evnen til at arbejde sammen – det handler i sidste ende om evnen til at omgås hinanden med den nødvendige respekt”. Tryghed og trivsel er værdier, Karsten Pedersen også sætter som afgørende for en god skolegang.

Menneskelige ressourcer og god økonomi er vigtig

Karsten Pedersen pointerer i flere sammenhænge, at det er afgørende for skolens udvikling, at man kan fastholde og tiltrække dygtige og ambitiøse medarbejdere samt at skabe gode faciliteter. Men ressourcer handler også om økonomi, og i årsskriftet fra 1998 er der også et interview med bestyrelsesformand Poul Runo, og det fremgår tydeligt, at de begge er optaget af det økonomiske aspekt, som allerede Harbo havde klart for sig. “Kun ved at have en god og sund økonomi er vi i stand til at føre rigtige beslutninger ud i livet”…således at vi kan “fastholde og udvikle skolen, så vi også ved indgangen til nye århundrede kan tillade os at bruges vores slogan: Randers Realskole for fremtiden”, slutter Karsten Pedersen.

30 år med “godmorgen” til alle elever

Fra Karsten Pedersen blev viceinspektør i 1984 stod han hver morgen fra kl. 7.30 og tog imod eleverne. Det blev et lille morgenritual, der også gav lejlighed til at nikke godmorgen til de mange forældre, som kører deres børn til skole – og dermed også en synlighed og nærhed som leder på en skole, der over årene havde vokset sig stor.

Farvel efter 35 år

Efter samlet 35 års virke som lærer, viceinspektør og skolebestyrer valgte Karsten Pedersen at gå på pension pr. 1. august 2014. Det blev udviklings- og souschef Hans Myhrmann, der tog stafetten videre som ny skolebestyrer.

Se nyhedsopslag med mange billeder fra arrangementet på tidligere webside