2019. Ledelse. Bestyrelse. Kontinuitet

Kontinuitet og kulturbærere

Ledelsen af skolen har været præget af stor kontinuitet. F.eks. har alle tidligere skolebestyrere siddet i adskillige år (herunder Christensen-Dalsgaaard 42 år og Harbo 37 år), og de har typisk været både lærer og skolebestyrer – Johannes Harbo, Per Braae og Karsten Pedersen har endog også været elever på skolen.

Også på bestyrelsessiden har der været stor kontinuitet. Mange bestyrelsesmedlemmer og ikke mindst bestyrelsesformændene har ydet en stor indsats for skolen over adskillige år (jf. listen over formænd nedenfor). Nuværende bestyrelsesformand, Christian Bjørn, har således (pr. 2019) siddet i bestyrelsen i 12 år og været formand siden 2012.

Skolebestyrer og 3 bestyrelsesformænd

I videointerviewet optræder tidligere skolebestyrer Karsten Pedersen sammen med nuværende bestyrelsesformand Christian Bjørn samt tidligere bestyrelsesformænd Henrik Sommer og Stig Pedersen.

Kontinuitet og dedikation fremgår tydeligt:

Karsten Pedersen, tidligere elev, lærer, skolebestyrer (artikel om KP).

Christian Bjørn er nuværende bestyrelsesformand. Han har haft 3 børn på skolen og har (pr. 2019) siddet i bestyrelsen igennem 12 år, siden 2012 som formand. Han har lagt et stort arbejde i forbindelse med bl.a. professionalisering af bestyrelsesarbejdet, nye vedtægter, udformning af skolens strategi, opkøb af det tidligere Amtssygehus m.m.

Henrik Sommer har (udover selvfølgelig at have haft børn på skolen) også selv været elev og sad i bestyrelsen i 15 år, heraf 5 som formand.

Stig Pedersens far var tidligere skolebestyrer Svend Pedersen (artikel om SP), og hans mor var også lærer på skolen. Stig har selv gået på skolen, og det samme har hans børn. Stig sad 8 år i bestyrelsen, heraf 5 år som formand.

Afdelingsleder Lars Bang interviewer tidligere skolebestyrer Karsten Pedersen, nuværende bestyrelsesformand Christian Bjørn samt tidligere formænd Henrik Sommer og Stig Pedersen. Alle tre bestyrelsesformænd har en baggrund i erhvervslivet og har på forskellig måde haft fokus på skolen som både skole og som virksomhed – helt i tråd med tankerne tilbage fra Johannes Harbo.

Bestyrelsesformænd

Siden skolen blev selvejende institution i 1961 har der været stor kontinuitet blandt bestyrelsesformændene. Der har således (pr. 2019) ialt kun været disse 7 i de forgange 58 år:

• Henning Nielsen 1961–1978
  • Henrik Due 1978-1982
  • Aage Christensen 1982–1987 samt 1993–1998
  • Poul Runo 1987–1993 samt 1998–2003
  • Stig Pedersen 2003–2008
  • Henrik Sommer 2008–2012
  • Christian Bjørn 2012 –

Ledelsen 2019

Den nuværende ledelse af skolen er båret af personer, der typisk har været på skolen en årrække og således kender skolens historie, traditioner og værdigrundlag.
På vores hjemmeside har vi uddybende beskrivelser af personerne i ledelsen, deres baggrund, ledelsesansvar og primære arbejdsområder.

Mere om skolens ledelse på hjemmesiden.