Per Braae: 1984-1998 (1935-2017)

Per Braae blev elev på skolen i 1949. Han fik sin lærereksamen i 1958 og blev samme år ansat som lærer.

Fra 1977 blev han ansat som viceinspektør, og fra 1984 var han skolebestyrer, indtil han i 1998 stoppede og gik på velfortjent pension efter 40 års virke på skolen.

Fra elev og lærer til skolebestyrer

Per Braae var i høj grad skolens mand. Han har været både elev, lærer, viceinspektør og til sidst skolebestyrer. Per Braae blev elev på skolen i 1949. Han fik sin lærereksamen i 1958 og blev samme år ansat som lærer, hvor han primært underviste i matematik og fysik.

Fra 1977 blev han ansat som viceinspektør, og fra 1984 var han skolebestyrer, indtil han i 1998 stoppede og gik på velfortjent pension efter 40 års virke på skolen, heraf de 14 år som skolebestyrer.

Glasbygning, Indskoling, SFO m.m.

Per Braae gennemførte en del væsentlige bygningsprojekter – bla. færdiggjorde han i 1988 den flotte “Glasbygningen” (nuværende indskoling), som Svend Pedersen havde igangsat i 1982. Dette var samtidig et led i skolens strategiske ønske om at udvide klassetrinnene “nedad” til de yngre årgange.

I 1993 oprettes 4. klasser, og i 1995 opretter skolen børnehaveklasse. Samtidig etableres en SFO, der får til huse i den tidligere pinsekirke på Nordostvej (Mere herom). I løbet af 90’erne fik skolen således alle årgange fra 0. klasse til 9./10. klasse, og indskolingen fik sin egen lille skole i skolen: Glasbygningen (Mere herom).

I starten af 90’erne får Per Braae også udbygget forhallen, udskiftet vinduer og lavet nye fysiklokaler, så “skolen er rustet til at imødekomme fremtidens krav til en velfungerende skole”, som han udtaler i den anledning. (Mere herom)

Ansvarsbevidsthed og engagement

Med Per Braae fortsatte skolen med fokus på høj faglighed og gode værdier som ansvarsbevidsthed og engagement – samtidig med, at der var opmærksomhed på, at en skole skal have en god økonomi for at kunne tilbyde både elever og medarbejdere så gode muligheder som muligt. Således udtaler han til 125 års jubilæumsskriftet i 1994:

“Heldigvis har Randers Realskole en sund økonomi…og derfor har vi råd til at følge med tiden. Når skolen har kunnet gennemføre flere store byggeprojekter, skyldes det en skrap professionel økonomisk styring…. Skolen må vedblive at være resultatorienteret, både i pædagogisk og i økonomisk henseende.

…(Vi) må være i front med gode undervisningstilbud af høj pædagogisk kvalitet, der samtidig giver børnene gode oplevelser. Kun derved kan vi i fremtiden fastholde de store elevtal, der er den nødvendige forudsætning for skolens fortsatte fremgang.”

Per Braae døde i 2017.