1874. Skolen flytter til Lille Torv

Med 115 elever er skolen vokset ud af sine rammer på hjørnet af Kirkegade og Lille Kirkestræde, og skolen køber nye lokaler på Lille Torv, som skolen flytter ind i 17. august 1874. Lille Torv lå hvor det nuværende Adelgade går over i Østervold.

En stor gymnastiksal, 5 almindelige klasselokaler. 1 lokale i stuen og 4 på første sal. På loftet stort lokale til husflidsforeningerne, hvor mere end 80 drenge deltager i dette år fra alle byens skoler.

Det er arkitekt Uldall, der står for byggeriet.

Supplerende noter:

Skolen er på dette tidspunkt stadig en drengeskole.

Der varsles prisstigninger til næste skoleår. 10 kr. pr. md. og 2 kr. til brændselspenge. Allerede på dette tidspunkt har man indført søskendemoderation, altså at familier med flere børn på skolen får prisreduktion.

Dette år er der igen 10, der modtager nedsættelse af skolepengene, og de nævnes med navn, og der foruden 5, som har fripladser og ved navns nævnelse. Det sidste er muligt, da man dette år har fået tilskud fra byrådet i Randers.

Randers Realskole på Lille Torv. Fotografi fra perioden 1900-1940.
Fotograf: Ukendt. Randers Stadsarkiv.

Periode 1940-1945, Fotograf: Livoni, Werner, Randers Stadsarkiv

I en længere periode var indgangen til skolen markeret med et skilt over lågerne – billedet viser dette fra gaden (højre side af billedet) og på det lille billede ser man ud inde fra skolegården.

Dateringsnote: 22-12-1946
Fotograf: Sick, J.E., Randers Stadsarkiv