Augustus fra 5.C i finalen i Unge Forskere

Tirsdag deltog Augustus Høj Petersen fra 5.C  i semifinalen i ”Unge forskere”, der er en national konkurrence for unge med en god idé inden for naturfag og videnskab. Semifinalen blev afholdt på Tradium i Randers, hvor de 20 semifinalister fra Østjylland skulle præsentere og vise deres projekter (se video under teksten).

Bæredygtig erstatning for plast
Augustus stillede op med idéen om at bruge havregrød og halm som bæredygtig erstatning for plast. Deltagerne blev vurderet på deres formidling (20%), naturvidenskabelig arbejdsmetode (60%) og deres idé’s innovation (20%).

Begejstret jury
Med sine blot 11 år var Augustus dagens klart yngste deltager. På trods af det leverede han en fantastisk præsentation af sit projekt, der begejstrede juryen:

”Juryen har mødt en sprudlende, energisk og meget motiveret ung forsker, som har arbejdet intenst med at udvikle et bæredygtigt produkt. Bekæmpelse af plastaffald i naturen er et meget aktuelt emne, og denne unge forsker præsenterede et grundigt gennemtænkt projekt og flot udført, der perspektiverer til både de store linjer i FN’s verdensmål og til bæredygtig anvendelse af produktet,” lød begrundelsen blandt andet, da Augustus blev sendt videre til finalen, der afholdes i København i april.

Et fokusområde på skolen
Udover Augustus deltog vores dygtige naturfagslærer, Preben Sørensen, som dommer, mens ca. 50 elever fra vores 6. og 7. klasser fungerede som opponentgrupper i konkurrencen. Det var været en utrolig spændende dag for alle.

Fra Randers Realskole skal der lyde et kæmpe stort tillykke til Augustus. Vi er stolte af at være repræsenteret i finalen, og hepper hele vejen på Augustus og hans innovative og bæredygtige projekt. Det er emner, vi på skolen går utrolig meget op i og bliver stolte over, hver gang vores elever viser, at de formår at bruge deres viden i praksis.

Vi glæder os til at følge Augustus i finalen.

Se video nedenfor.