I SHK (Samfundsfag, Historie, Kristendom) underviser vi tværfagligt for at få den “den røde tråd” mellem fagene samfundsfag, historie og kristendom.
Eksamen bliver dog en enkeltfaglig prøve.
Innovation, entreprenørskab og dannelse
I de forløb, hvor det i de didaktiske overvejelser giver mening, arbejdes der på elevernes udvikling af innovationskompetence. Udgangspunktet heri er de fire dimensioner: Handling, Kreativitet, Omverdensforståelse og Personlig indstilling.
Eksempler på innovative elementer i SHK:
I SHK skal vi blandt andet arbejde med kulturteknikker. Kulturteknikker forstås som metoder til at begribe kulturfagene på en kreativ og innovativ måde. En opgave kan være, at eleverne skal lave et klip fra et debatprogram, hvor de selv spiller rollen som ekspert. Her handler det ikke kun om at efterligne, men også at skabe en nyhedsudsendelse.
I SHK er det meget vigtigt, at eleverne har omverdensforståelse, men at de også skaber handlekompetencer. Her arbejder vi med, at eleverne skal ud i “verden” og møde rigtige mennesker fx i forbindelse med interviews, rollespil, politiske kampagner eller voxpop.
Fagene kræver også, at eleverne får fagene ind under huden. Det skal føle fagene – føle sig provokeret af både fortid, nutid og fremtid. De skal blive i stand til at tage personlig stilling. I SHK understøttes personlig indstilling af innovative processer.
Tema: Tiden før, under og efter 2. Verdenskrig
Mål for læring
Redegøre og forklare den overordnede udvikling før, under og efter 2. Verdenskrig.
Forstå konsekvenserne af 2. Verdenskrig.
Forklare om jødernes skæbne under 2. Verdenskrig samt etiske handlemåder.
Diskutere Danmarks handlemåder under 2. Verdenskrig samt forklare konsekvenserne heraf.
Samfundsfag
- Nato og FN i dag
Historie
- 2. Verdenskrigs optakt
- 9. april. 1940
- Samarbejdspolitik
- Augustoprør 1943
- Retsopgøret
- Modstandsbevægelsen
- Holocaust
- Marshall-hjælpen
Kristendom
- Holocaust
- Næstekærlighed
- Lignelser
Tema: Israel og Palæstina
Mål for læring
Redegøre for og forklare religiøse konflikter.
Have viden om menneskerettighedernes opståen samt betydning for det moderne samfund.
Diskutere menneskerettighedernes betydning for fremtidens samfund.
Samfundsfag
- Menneskerettigheder
Historie
- Staten Israel oprettes
Kristendom
- Kulturmøder/religiøse konflikter
Tema: Den Kolde Krig
Mål for læring
Forklare hvad der påvirkede den historiske udvikling under Den Kolde Krig.
Forklare Den Kolde Krigs betydning for vores samfund i dag?
Redegøre for spirituelle strømninger i det danske samfund.
Samfundsfag
- EU i dag
- Kapitalisme >< kommunisme
- Ideologier
Historie
- Berlins deling
- Våbenkapløb
- Stedfortræderkrige
- Murens fald 1989
Kristendom
- Østens spirituelle religioner
Tema: Velfærd 2
Mål for læring
Redegøre for integrationens udvikling i Danmark.
Redegøre for begrebet negativ social arv.
Forklare grundlæggende retsstatsbegreber.
Gøre rede for integrationsudfordringer i Danmark.
Diskutere forskellige straffemetoder i Danmark og verden samt de medfølgende etiske konsekvenser.
Samfundsfag
- Integrationsformer
- Kriminalitet
Historie
- Tyrkerne inviteres til Danmark
Kristendom
- Etik
Tema: Moderne tider
Mål for læring
Redegøre for EU’s historie samt EU’s betydning for det danske samfund.
Diskutere EU’s rolle i miljøbekæmpelsen.
Redegøre for og diskutere globaliseringsprocessen og des konsekvenser.
Forklare kristendommens betydning for nutidens globaliserede samfund.
Samfundsfag
- Miljø
- Ytringsfrihed/medier
Historie
- EU’s historie
- Angrebet 11. september 2001
- Muhammedtegninger
Kristendom
- Etik og filosofi
- Er Gud død?