Lyt til denne side med ReadSpeakerLyt

Status på 10. klasse

Så er vi her igen, får man desværre lyst til at sige. Regeringen vil afskaffe 10. klasse. Det er langt fra første gang i historien, at emnet er på tale. I årsskriftet fra 1998 kan man læse en tilsvarende debat, men her 26 år efter kan vi blot konstatere, at 10. klasse stadig lever i bedste velgående.

Ikke en døgnflue

Siden det frivillige 10. skoleår blev grundlagt i 1975, har det været muligt at vælge 10. klasse på Randers Realskole. Det tilbud har altid været populært, og i dag vælger over halvdelen af alle elever et ekstra skoleår i 10. klasse.

”For os taler det for sig selv, når så mange unge mennesker stadig vælger et år i 10. klasse. For os er det et klart signal om, at mange har behov for et år til at modnes personligt, udvikle sig socialt og forbedre sit faglige standpunkt. Det tror vi på, er en gevinst både for eleverne selv, men også for samfundet, der vil få stærkere og mere afklarede unge mennesker videre i uddannelsessystemet” siger skoleleder Hans Myhrmann.

10. klasse er elevernes år

Her på Randers Realskole har vores 10. klasses tilbud været i konstant udvikling fra de populære ”linjer”, hvor eleverne kunne vælge håndbold, fodbold, idræt eller kommunikation og gå i klasse med kammerater med fælles interesse, til i dag hvor eleverne har langt større valgfrihed i løbet af skoleåret.

”Vi har gennem årene tilpasset vores 10. klasse i forhold til, hvor de unge er i livet. I dag giver vi dem mulighed for at vælge det, de brænder for, gennem modulfag, hvor de kan vælge alt fra mad og kultur, krea-værsted, crossfit, mindfulness, padeltennis og meget mere. Gennem modulfagene afprøver eleverne forskellige interesser og bliver meget klogere på sig selv.

På den måde er vores 10. klasse en kombination af det, vi ved, der er vigtigt, at elever får med sig videre, og det, de unge selv mener, er vigtigt,” siger Martin Eriksen, afdelingsleder for 10. klasse på Randers Realskole.

En støttende hånd i ryggen

På mange måder er 10. klasse et unikt tilbud til de unge, der endnu ikke er klar til at tage næste skridt på uddannelsesstigen. Et år med mulighed for at finde sig selv og blive mere afklaret i forhold til, hvad fremtiden skal bringe. I 10. klasse på Randers Realskole har vi prioriteret højere bemanding, så der er tid til at hjælpe den enkelte elev på vej.

”Det ekstra set-up, vi tilbyder vores unge mennesker i 10. klasse, bevirker, at vi kan støtte og guide den enkelte elev – både fagligt og personligt. Vi vægter trivsel utrolig højt, og 10. klasse er tænkt som et spændende og lærerigt skoleår med nærvær og tæt dialog med de unge for på bedste måde at støtte de elever, som efter 9. klasse endnu ikke er klar til at vælge deres fremtidige vej,” siger Hans Myhrmann.

For de unges skyld

Med det offentlige fokus, der har været på unges trivsel de seneste år, bliver vi bekymrede på de unges vegne, når regeringen vil afskaffe 10. klasse og presse de unge til træffe et valg og tage et skridt, de endnu ikke er klar til. Man kan kun frygte, at vi vil komme til at se flere udfordrede unge, der kommer til at forsvinde i mængden på de store uddannelser i stedet for at blive rustet og hjulpet på vej gennem 10. klasse.

”Jeg kan ikke lade være med at tænke, hvor langt vi kunne komme, hvis regeringen ville bruge bare halvdelen af de midler, der nu skal bruges på den nye epx uddannelse, på de eksisterende uddannelsestilbud, der allerede gør det rigtig godt for de unge. Når jeg ser på det gode arbejde, vores kollegaer i 10. klasse, HF og HTX allerede bidrager med i dag, vil det give mening at gøre det gode endnu bedre, i stedet for at nedlægge noget, der allerede fungerer rigtig godt,” siger Hans Myhrmann og understreger: ”Det er ikke for Randers Realskoles skyld, at vi skal bevare 10. klasse, men helt klart for de unge menneskers. 10. klasse har i sandhed sin berettigelse og handler i min optik om trivsel, dannelse og uddannelsesparathed.”

Et fyrtårn

På Randers Realskole har vores 10. klasse i mange år været et fyrtårn for faglig udvikling. Det har været vores innovationsfabrik, hvor nye idéer opstår og efterfølgende spreder sig ned gennem vores øvrige klassetrin. Elitesport og morgentræning, innovationsprojekter med pitches, og hele tanken om tematiske / tværfaglige forløb er udsprunget fra 10. klasse, fordi vi har set det lykkes der.

”Alt hvad vi laver, gør vi for at give de unge mennesker det bedste afsæt for resten af livet. Her kan vi med stolthed konstatere, at 100 % af vores elever i 9. og 10. fortsætter i uddannelse, arbejde eller øvrig beskæftigelse. Ingen går ud til ingenting, og det kan vi være stolte af. For os handler det ikke om at gøre dem klar til en gymnasial uddannelse, men om at gøre dem klar til at træffe det valg, der er det rigtige for dem,” understreger Martin Eriksen.

10. klassernes demokratiske debat

Fredag 8. november inviterede vores 10. klasser til en helt særlig dag i demokratiets og fællesskabets tegn. Her deltog over 500 elever fra forskellige 10. klasser fra Randers, Viborg, Århus og Aalborg under mottoet ”bevar 10. klasse”.

Vores elever i 10. klasse havde forberedt en dag fyldt med sjove aktiviteter, konkurrencer, krea, kage og stand up.

Dagen sluttede med debat om bevarelse af 10. klasse, hvor politikerne Nina Mølbæk (SF), Michael Aastrup (V), Nick Zimmermann (DF), Malte Larsen (S), Katrine Robsøe (RV) og Emil Bentsen (KU) stillede op.

Her viste de unge mennesker høj grad af mod og engagement og stillede politikerne det ene gode spørgsmål efter det andet. Debatten blev styret på bedste vist af Ulrik Feldskov Juul, der som moderator fik etableret en fantastisk dialog mellem politikerne og de unge.

Dagen var et vigtigt talerør for de unge mennesker, og vi er stolte over, at vores elever, lærere, øvrige medarbejdere og afdelingsleder for 10. klasse Martin Eriksen har formået at skabe sådan en fantastisk dag for demokratiet, fællesskabet og for de unge.