Engelsk i 0. - og 1. klasse
Vi har i år har lavet forsøg med
introduktion af tidlig sprogstart, hvor
engelsk er integreret i den øvrige
undervisning. Forskning viser, at tidlig
sprogstart skærper og forbedrer sproglig
opmærksomhed, begrebsforståelse og
intonation. Samtidig vil børnene turde meget
mere inden for engelsk - de får større
selvværd og vil ikke holde sig tilbage i de
større klassers engelskundervisning.
Indlæring bl.a. gennem leg og sang
Små børn er auditivt stærke, og det kan vi
fint udnytte på engelsk gennem remser,
sange, rim og lege. Engelske sange, lege
m.m. vil efter engelsklærerens introduktion
gentages løbende også af de øvrige lærere på
klassen. Det engelske input bliver stille og
roligt indarbejdet som en del af
kulturformidlingen, og langsomt bliver
engelsk også til et brugssprog.
2-lærerordning
Forsøget med den tidlige sprogstart
igangsatte vi efter et grundigt forarbejde
og et kursusforløb med bl.a. studiebesøg.
Samlet medfører dette forsøg, at vi
fremadrettet sammen med dansk vil undervise
eleverne i engelsk i hele indskolingen. Det
vil ske med en to-lærerordning, der
muliggør, at vi kan tilpasse undervisningen
efter børnenes niveau og
koncentrationsmuligheder. Vi kan også se, at
med engelsk som en del af sprogforståelsen i
de små klasser styrkes den sproglige
opmærksomhed i ALLE fag, og dette skærper
generelt børnenes sprogudvikling.
Koncentration og fokus øges, og børnene
bliver generelt stærkere til at kommunikere.
Klik og se billeder fra undervisningen: |