Til forsiden

Unge forskere vinder "bobler-pris"
To piger fra 9.C på Randers Realskole, Freja Inge Lise Rønne Kristensen og Victoria Schmidt Kjærgaard, vandt ved finalen for "Unge forskere" prisen for "Junior Bobler". På den store scene i Forum i København fik de overrakt prisen af Prins Joachim og Undervisningsminister Christine Antorini - og fik anerkendende ord med på vejen.

De fortæller kort om deres projekt:
"Vores projekt (REAL- Reef Experience Alternative) handler om at opleve koralrev på en alternativ måde. I stedet for at turister svømmer rundt nede ved koralrevet og ødelægger det, har vi fundet en løsning, hvor man bruger robotter i stedet. Selvfølgelig er det ikke kun turister, som er en trussel for revene, men det er vores fokus i projektet.

Vores ide er at simulere en dykketur ved et koralrev uden egentlig at være der. Der bliver muligt ved hjælp af 3D-kameraer, sensorer og den rette teknologi. Turisten vil få følelsen af at være til stede ved koralrevene - uden at kunne ødelægge dem. Det har været en utrolig spændende og inspirerende oplevelse, hvor vi mødte en hel masse dygtige, unge mennesker i alle aldre, der også interesserede sig for naturvidenskab. Vi fik mange nye venskaber med jævnaldrende, men også med gymnasieelever og universitetsstuderende."

Klik og se billeder fra overrækkelsen:

free gallery lightboxby VisualLightBox.com v5.9

Randers Realskole    Fabers Allé 3    8900 Randers C    Tel. 8712 3230    Fax 8712 3238    info@randers-realskole.dk