Til forsiden

Se billeder her

10. klasserne trodser regn og blæst i samarbejdets navn

Tirsdag d. 30. august mødte 160 elever fra 10. klasserne på Randers Realskole op i Tronholmparken til den årlige fælles idrætsdag. De havde trodset regn og blæst og i stedet fundet det gode humør frem.

Eleverne var nogle dage forinden i en fælles time blevet inddelt i hold på tværs af klasser og linjer. Hvert hold havde fået til opgave at finde et ”landenavn”, et kendetegn og et kampråb til deres hold. Wonderland, Smølfeland, Vindernesien, Sejeland, Legeland….var blot nogle af de opfindsomme navne, som eleverne havde givet deres hold. Hvad kendetegn angik var fantasien ikke mindre: rødt hårbånd, krigsmaling i ansigtet, bandana, sut m.m. kendetegnede de enkelte hold. Endelig havde alle elever også fået udleveret ens t-shirts med 10. klassernes fælles logo på.

Selve idrætsdagen stod i samarbejdets tegn. Alle hold dystede to og to mod hinanden i forskellige fysiske aktiviteter, som stillede store krav til samarbejde. Kapgang på flerpersoners træski, tandemcykling, vand-/blindestafet er alle aktiviteter, som kun kan udøves ved at samarbejde.

Enkelte aktiviteter blev udført ved hjælp af Tronholmparkens faciliteter som f.eks. parkourstativerne, der skulle passeres med bind for øjnene og med en ”seende” makkers hjælp, og vand fra åen blev hentet i spande til at fylde i vandballoner til den store vandkanonøvelse.

Idrætsdagen afsluttedes med en fælles finale, som igen krævede samarbejde. Alle hold dystede mod hinanden i trillebørsstafet og tovtrækning. Trillebørene med passagerer blev kørt i fuld fart fra et punkt til et andet. Den høje fart til trods var der alligevel kun enkelte elever, som ”faldt over bord”, men de var hurtigt i trillebøren igen. Som afslutning på dagen indtog alle til sidst beachvolley–banen til en omgang tovtrækning alle mod alle. Udfordringen var ekstra stor i det bløde sand, og nogle elever var også nede at rulle i sandet, men hvad gør man ikke for at holdet sammen skal vinde?

Alle elever kunne nu lidt forblæste, lidt våde og lidt trætte, men meget glade tage hjem efter en succesfuld idrætsdag, som helt klart tåler en gentagelse til næste år.

Randers Realskole    Fabers Allé 3    8900 Randers C    Tel. 8712 3230    Fax 8712 3238    info@randers-realskole.dk