Til forsiden

Den bedste fødselsdagsgave nogensinde

Igen i år har "Robolab" gjort sig bemærket uden for Randers. Robolab er et af de mange tilbud, der er i ungdomsskolen på Randers Realskole. Under "kampnavnet" EriksTeam har de deltaget ved First Lego Leage (Istanbul 2010 og Delft, Holland 2011) og World Robot Olympiad (Abu Dhabi november 2011). Alle gange med flotte resultater.

Da Lego, på Danmarks vegne, manglede et hold til at spille robotfodbold i Ukraine, var der kun ét sted, man vidste, man kunne hente det: Nørrebrogade i Randers! Her ligger Robolab. 16 dage før turneringen skulle stå i Kiev fik jeg opringningen: om jeg kunne stille et hold på 2 personer under 16 år til at spille robotfodbold? Med den talentmasse og den arbejdsiver, jeg har set i Robolab indtil nu, var jeg ikke i tvivl. Selvfølgelig kunne vi det.

Vi havde ikke banen, reglerne, bolden eller de specielle sensorer der skulle bruges, men med hjælp fra Århus Universitet og Microværkstedet lykkedes det at få samlet alle delene. Men det skal jo også "sidde sammen"... Freja, der startede i Robolab i oktober sidste år uden meget kendskab til  technic, er i dag så dygtig, at hun med hjælp fra Michael Buss Andersen kunne  bygge de to robotter, så Victoria, med hjælp fra Anton og Peter, kunne gå i gang med at programmere.

Vi har ikke arbejdet i døgndrift, men hver dag fra skolen sluttede til kl. otte om aftenen, i weekender fra 9 - 10-tiden til 8 - 10-tiden om aftenen. Det lokale pizzaria har haft os som fast gæst. Det har været en lang slutspurt.

Victoria havde fødselsdag fredag, hvor vi var på vej til Kiev. Arrangørerne sørgede for, at hun fik en lille erkendtlighed, og de andre hold sang fødselsdagssang for hende, både på engelsk og russisk.

Vi tog afsted med ønsket om ikke at blive sidst, og det klarede vi også. Efter fire kampe, en semifinale og selve finalekampen var resultatet sølv til de dygtige piger.

Randers Realskole    Fabers Allé 3    8900 Randers C    Tel. 8712 3230    Fax 8712 3238    info@randers-realskole.dk