1923. Christensen-Dalsgaard 25 års jubilæum

I 1923 har Christensen-Dalsgaard været skolebestyrer i 25 år. Randers Realskole har på dette tidspunkt 262 elever. Ved jubilæumsfesten får han bl.a. overrakt en meget smuk skolefane, som bruges fremadrettet ved festlige lejligheder på skolen.

Dannelse og uddannelse

I et uddrag af talen til afslutningsfesten siges bl.a.: ”Virkeligheden er jo dette, at en skole slet intet udretter, hvis den ikke formår at vække elevernes selvvirksomhed”. Dette ligger helt i forlængelse af indholdet i afsnittet: “1912: Skole for livet – ikke for eksamen”. Christensen-Dalsgaard har fokus på at give eleverne viden, kundskaber, dannelse, karakter – fremfor udenadslære og terperi.

Han udtrykker det videre således: ”Godt om, vi kan udruste vore elever med gode kundskaber. Bedre, om vi kan bidrage til at gøre dem til dygtige mennesker. Bedre endda til gode mennesker med god moral.”

Randers Realskole Samfund

Randers Realskole Samfund beskrives for første gang. Det er en forening, som har det formål ”at virke til vedligeholdelse af forbindelsen mellem tidligere elever og vores gamle skole”. Foreningen er således en forløber for Realskolens Venner, en støttekreds af tidligere forældre, elever og andre med tilknytning til og interesse for Randers Realskole (mere herom i beskrivelsen af 80’erne).

Billede fra begyndelsen af 1900-tallet. Opstilling angiveligt med lærere og elever, Christensen-Dalsgaard siddende i midten. Fotograf ukendt. Randers Stadsarkiv.

Skolebillede fra 1941 med både Christensen-Dalsgaard (midt i billedet) og Johannes Harbo nr. 2 til højre for ham sammen med lærere og afgangselever. Johanes Harbo begyndte på skolen som lærer i 1929 og overtager skolen fra Christensen-Dalsgaard i 1940. Fotograf ukendt. Purhus Lokalarkiv.