2018. Ny skolebygning Fabersvej 1

Tidligere Amtssygehus

Randers Realskole overtog pr. 1. april 2018 ejendommen Fabersvej 1, der bl.a. har huset det tidligere Amtssygehus. Bygningen ligger umiddelbart over for den nuværende skole på Fabers Allé 3. Købet af den historiske ejendom skete bl.a. for at fremtidssikre skolens rammer og muligheder.

Sprogfag og ressoucemedarbejdere

Når det hele er færdigrenoveret august 2019 vil de 4.000 kvadratmeter bl.a. være et funktionelt og spændende “fagenes hus” for dansk, engelsk og tysk i 7., 8. og 9. klasse. Herudover vil det rumme et stort og flot auditorium, der vil kunne anvendes af offentligheden.

Endelig vil der være kontorer for ledelse samt en række ressource- og servicemedarbejdere, sundhedsplejerske, UU-vejlederne, fysioterapeut, læsevejledere, trivselsmedarbejder m.fl. Alle vil kunne se frem til nogle fantastiske lokaler mange med en fremragende udsigt over byen.

Arkitekt J.P. Jensen Wærum. Foto: Randers Stadsarkiv

Arkitekttegning af facaden mod Fabersvej. Randers Stadsarkiv

Det flotte gamle Amtssygehus blev indviet 27. juni 1916, og det var arkitekt J.P. Jensen Wærum, der stod som arkitekt.

Det var selvsamme Jensen Wærum, som også stod for skolens udvidelse i 1902.

Skolens adresse er i forængelse heraf i 2019 ændret fra Fabers Allé 3 til Jensen Wærums Allé 3.

Bygningen kostede skolen 15 millioner kroner at erhverve, og den er blevet ombygget for næsten det dobbelte beløb.

Det er med andre ord en markant og stor investering, skolen har foretaget. Derfor er det også helt afgørende, at det ikke bare bliver en skolebygning, men en nyskabende og givende bygning for os alle i mange år fremover.

Man kan læse mere her på vores hjemmeside om hele projektet: Den nye skolebygning