2010. Science Camp og naturvidenskab

Science Camps

Randers Realskole udvikler i første omgang tanken om ScienceCamp i samarbejde med C. la Cours Skole. Ideen med Science Camp er at give et tilbud til elever med særlige interesser inden for naturfag.

Oplevelser, fordybelse og udvikling

I forløbet med Science Camps kan der være indlagt ”camps” med en varighed af op til 3 dage for de ældste elever. Det giver eleverne mulighed for at arbejde intensivt med naturfag og få en række oplevelse.

Samtidig bliver der etableret en faglig talentplejekultur. Der arbejdes med emner som: Forståelse af rummet og astronomi, bygning af raketter og droner, programmering af robotter, forarbejdning og forædling af fødevarer, kemiforsøg, alternativ produktion af energi, eksperimenter og meget andet.

Bredt samarbejde med kommune, gymnasier m.m.

Konceptet har bl.a. sit udspring i Randers Kommunes ønske om at blive en Science Kommune, altså en kommune som fokuserer på naturvidenskab. Science Camp’en blev placeret under Randers Ungdomsskole for at give mulighed for, at elever fra de kommunale skoler kunne deltage og for at give Randers Kommune mulighed for at deltage som ligesidet partner.

Ydermere deltager Tradium Teknisk Gymnasium, Paderup Gymnasium, Randers Statsskole, Randers Regnskov, Regionshospitalet Randers, virksomheder fra lokalområdet samt en række videnskabelige institutioner.

Novo Nordisk Fondens pris til lærer Jens Madsen

Som en udløber af arbejdet med formidling af naturvidenskab modtog Randers Realskole og lærer Jens Madsen, der var en af initiativtagerne til Science Camp, Novo Nordisk Fondens Naturfagslærerpris 2017.

Prisen gives som anerkendelse for en ekstraordinær indsats inden for undervisningen i de naturvidenskabelige fag i grundskolen.

Prismodtager Jens Madsen (i midten) og skoleleder Hans Myhrmann i samtale med Prins Joachim, der overrakte Novo Nordisk Fondens Naturfagslærerpris 2017.