1961. Selvejende institution. Overbygningsskole

Amtsplanlægning og ny skolelov

I forlængelse af amtsplanlægningen i slutningen af 50’erne og den nye skolelov fra 1958 skete der bl.a. en centralisering af skolerne med opbygning af centralskoler. I denne nye situation for skolen tilbød skolebestyrer Johannes Harbo, at Randers Realskole kunne overgå til at være fælles skoleoverbygning for de omegnskommuner, der måtte være interesseret. Randers Realskole var på dette tidspunkt under Harbo’s ledelse blevet en stor skole med mere end 800 elever.

Selvejende institution og overbygningsskole

Harbo’s tilbud blev modtaget med interesse, og efter tre års arbejde med sagen blev resultatet, at skolen pr. 1. august 1961 bliver selvejende institution, der bl.a. skal fungere som fælles overbygning for de 13 oplandskommuner, der har tilsluttet sig aftalen.

Skolen, dens inventar og samlinger overdrages institutionen vederlagsfrit, lærerpersonale forbliver, og undervisningen fortsætter i første omgang i lokalerne på Lille Torv og Tøjhushavevej. I det følgende år, 3. august 1962, flytter afdelingen på Lille Torv til Fabersvejens Skole, der er købt af kommunen.

Yngste klasser blev udfaset

Skolen skal fremadrettet give mulighed for realundervisning, for 8., 9. og 10. klasser samt uddannelse til teknisk forberedelseseksamen. De yngste klasser blev udfaset, og udover at fungere som fælles overbygning for de 13 omegnskommuner skulle skolen, så vidt pladsen tillod, tage elever fra Randers by og forstæder. Det aftales, at skolen fortsat vil blive drevet pædagogisk på samme måde som hidtil, i samme ånd og tone, – og stadig som privatskole.

13 oplandskommuner og lokale elever

Aftalen betyder konkret, at 13 oplandskommuner betaler skolegangen for de omtalte overbygningselever herfra, og at det også er muligt for alle andre – ikke mindst eleverne fra Randers – at gå her på almindelige vilkår som tidligere, hvor hjemmene betaler.

Randers Amtsavis 15. marts 1959 hvor fremtiden for skolen beskrives.