2013. Skills. Trivsel. Nyt 10. kl. koncept

Udover en række større byggeprojekter er 2013 også året, hvor flere undervisningsmæssige tiltag udfoldes:

Skolens ny 10. klasse koncept

10. klasse på Randers Realskole har i mange år fået ros og har haft ry som Danmarks bedste – med en stærk faglig profil og fokus på en målrettet personlig udvikling.

En af de store fornyelser i konceptet er, at undervisningen fra 2013 foregår på Tradium, hvor eleverne får dagligdag med elever fra ungdomsuddannelserne – “brobygning” på daglig basis.

Der er afgørende fokus på faglig og personlig udvikling samt tætte sociale fællesskaber – bl.a. med afsæt i temaer som idræt og ”life-skills”, hvor eleverne får styrket viden, selvtillid og selvværd.

Samtidig er ElitesportsCollege naturligvis stadig en stærk “studieretning” for et stigende antal elever i 10. klasse.

Fokus på skills, trivsel, sundhed

Den enkelte elevs sundhed, trivsel og skills bliver klare pejlemærker i skolens pædagogiske navigation.

I den daglige undervisning kommer man således med disse pejlemærker kompasnålen rundt om tværfaglige emne- og projektarbejder; – om “faglig læsning” som metode; – og om løbende evaluering af den enkelte elevs udvikling.

Det skarpe fokus på trivsel og sundhed kommer også til udtryk i mange forskellige tiltag – bla. forebyggende screening af eleverne i indskolingen vedr. motorik, samsyn og aktivlytning.