1912. Skole for livet – ikke for eksamen

Som beskrevet i personafsnittet om Christian Christensen-Dalsgaard er han en meget progressiv skolemand med holdninger og tiltag, der var langt før sin tid. I Meddelelser fra Randers Realskole Skoleåret 1911/12 udtrykker han således bekymring for, at for meget fokus på eksamen og terperi er en stor ulempe for især de yngre elever. ”Vi har her på skolen ikke blot en fornemmelse af at have snøreliv på, men at være sat i spændetrøje, og dette hæmmer de frie bevægelser. Eleverne sættes således i bås allerede fra 11 års alderen.”

Viden og karakter – ikke udenadslære

For især de yngre elever bør der efter Christensen-Dalsgaard mening være fokus på at lære noget, at erhverve sig viden, frem for fokus på at få gode karakterer – eller som han (som tidligere nævnt) udtrykker det: “Man forveksler udenadslært lektie med viden”. Han har klart for sig, at børnene skal lære at lære, og de skal udvikle deres karakter i lige så høj grad som at have fokus på at få gode karakterer (jf. også personafsnittet om C. Christensen Dalsgaard).

Både god “børneskole” og eksamensskole

Skolen har på dette tidspunkt 219 elever, og Christensen-Dalsgaard ønsker, at det både skal være en god “børneskole” og en god eksamensskole. Børneskolen slutter ved udgangen af 7. klasse, og først fra 8. klasse starter eksamenstræningen. I forlængelse af dette mener han også, at alt for mange stræber efter en studentereksamen i stedet for at få en uddannelse, der ruster de unge til livet. ”Randers Realskole er for livet både for de elever, som tager afgangseksamen, som dem der tilrådes at søge videre allerede i 14 års alderen.” Christensen-Dalsgaard har iøvrigt selv fået tilbud om at lave gymasium, men han afslog.

Supplerende noter:

Samarbejdet med tandplejen fortsætter, og det bliver konstateret, at børnenes tandpleje desværre ikke er blevet bedre siden sidste år. Derfor kommer der også en direkte anmodning om at være endnu mere opmærksomme på børnenes tænder. Efter datidens normer er det et ret imponerende tiltag med eftersyn to gange årligt.

Christensen-Dalsgaard med klasse.
Udateret foto fra skolens arkiv.

Udateret foto fra skolens arkiv