1902: Statsligt tilskud og anerkendelse. Ny etage på skolen

Som sin forgænger Henrik Steffens Helms har Christian Christensen-Dalsgaard løbende advokeret for det rimelige i, at skolen skal have tilskud fra staten til sin skoledrift.

Ønsket om statsligt tilskud bliver endelig imødekommet i forlængelse af lov af 2/5-1902. Nu får Randers Realskole del i statstilskuddet til drift af skolen. 2/5 af tilskuddet skal gå til fripladser til børn af uformuende forældre, og det betyder konkret, at man nu kan optage flere ad denne vej. Med afsæt i samme lov gives der nu også efterløn og pension til lærerne, der arbejder ved private skoler.

Statsligt tilskud er også offentlig anerkendelse

Det statslige tilskud er samtidig også en offentlig anerkendelse af de private skolers virke, som Dalsgaard skriver. Han nævner, at der siden 1881 er oprettet 150 Realskoler med 20.000 elever, som i perioden fra 1881 og til 1902 ikke har modtaget offentlig tilskud. Så ændringen betyder, at Randers Private Realskole opnår anerkendelse for det, den er: ”…et virkelig betydningsfuldt led i den almindelige folkeoplysning.” (Meddelelser fra Randers Private Realskole skoleåret 1901-02).

190 elever: Jensen Wærum laver ny etage

Fra Christian Christensen-Dalsgaard overtager skolen i 1898 stiger antallet af elever ret hurtigt fra omkring 100 til 190. Det bliver nødvendigt at udvide skolen, og den fornødne forøgelse af klasselokaler bliver foretaget i sommerferien 1902 under ledelse af arkitekt Jensen Wærum. Dette er selvsamme arkitekt, der dukker op som en del af skolens historie igen 116 år senere, da Randers Realskole overtager det gamle Amtssygehus, ejendommen Fabersvej 1, som Jensen Wærum har tegnet og forestået opførelsen af.

Den nye etage på skolebygningen bliver indviet 20. november 1902. Det medfører 11 lokaler og fortsat en gymnastiksal. En moderne og flot skole – men det drejer sig ikke om reklame, som Dalsgaard siger det til forældrene.

Vi stiller krav

Til sidst i sin tale siger han følgende: ”..At børnene må føle, at selv om vi stiller store krav til dem i henseende til orden, punktlighed og flid, – dog må have en sikker følelse af, at Randers Realskole, – det er et godt sted at være”.

Som bekendt er “Vi tilbyder at stille krav” senere blevet en af skolens grundværdier.

C. Christensen-Dalsgaard sammen med en 1. klasse fra perioden 1912-16. Fotograf ukendt. Randers Stadsarkiv

Billede af skolen på Lille Torv. Ukendt fotograf fra perioden 1900-1920. Randers Stadsarkiv