1974. Yngre årgange. Flere 10. klasser

Dobbelt strategi: Flere 10. klasser og samtidig udvide årgange nedad.

Skolen lavede flere 10. klasser – her 10.E fra årsskriftet 1974

Kommunerne får egne overbygningsskoler

I forlængelse af bl.a. den nye skolelov fra 1958 overgik Randers Realskole til at være fælles skoleoverbygning for 13 omegnskommuner (jvf. afsnit vedr. 1961). Med kommunesammenlægningen i 1970 og den ny skolelov i 1976 faldt imidlertid stadig flere af de 13 kommuner i samarbejdsaftalen stille og roligt fra, bl.a. fordi flere af kommunerne valgte at lave deres egen overbygning og udskoling.

Der laves klasser med yngre årgange

Dette betød umiddelbart, at Randers Realskole ad den vej fik stadig færre elever. For at modvirke for stort elevfrafald – og også fordi det gav pædagogisk mening at tage eleverne ind tidligere i skoleforløbet – begyndte skolen igen at lave klasser i de yngre årgange. I første omgang oprettes en 5. klasse i skoleåret 1974, der bliver til to i 1975, hvor skolen har 857 elever.

Dobbelt strategi: Udvide nedad og opad

Oprettelsen af de to 5. klasser bliver kun starten på at udvide skolen til at omfatte hele grundskoleforløbet. I løbet af 90’erne fuldføres tanken med fuldskolen: Fra 0. klasse (og tilhørende SFO) til 9./10. klasse.

Samtidig med at skolen udvider “nedad”, arbejdes der også intenst med udvidelse af 10. klasse. I 1979 har skolen således hele ti 10. klasser og ialt ca. 900 elever.