1981. Vedtægter og formålsparagraf

Nye vedtægter og Realskolens Venner

I 1981 er der kun Voldum-Rud kommune tilbage af de tidligere 13 oplandskommuner, der anvendte Randers Realskole som overbygningsskole. Længe inden den sidste kommune faldt fra, havde man talt om, at der skulle oprettes en støttekreds af tidligere forældre og elever og andre med tilknytning til og interesse for Randers Realskole, og dette blev mere og mere aktuelt i takt med, at de sidste kommuner faldt fra.

Derfor fik skolen lavet nye vedtægter, der trådte i kraft ved årsskiftet 81/82. I disse vedtægter er optagelsen af Støttekredsen i Repræsentantskabet beskrevet. Senere blev navnet lavet om til Realskolens Venner.

Skolebestyrer Svend Pedersen havde lavet et godt benarbejde og bedt mange tidligere forældre, gamle elever mm. om at møde op og støtte op om skolen. Det var der mange, der gjorde, og der blev valgt en bestyrelse. Seks medlemmer blev valgt til skolens Repræsentantskab.

Skolens formålsparagraf

Skolens formålsparagraf italesættes for første gang af Svend Pedersen i 1978. Han ønsker en formålsparagraf, der både afspejler det moderne samfund, skolen har sit virke i, og samtidig tager sit afsæt i, at skolen nu ikke “kun” er overbygningsskole for en række omegnskommuner, men også i sit sigte omfatter undervisning lige fra indskoling til 9./10. klasse. Formålsparagraffen bliver skolens pædagogiske og holdningsmæssige ståsted, en skriftlig tydeliggørelse af, hvad skolen står for. Formålsparagraffen står stort set uændret i dag og står som indledning i skolens årsskrifter og også i sin helhed på skolens hjemmeside.

Skolens formålsparagraf, som den fremtræder i skolens årsskrift.