2007. Skolens elitesport – før og nu

Igennem en lang årrække har Randers Realskole haft mange succesrige initiativer på det idrætslige område – og med meget fine resultater til følge. Nedenfor gives et rids af skolens historie med elitesport frem mod Randers ElitesportsCollege.

Atletik, idræt, fodbold

Randers Real Atletik er f.eks. en fantastisk historie om skoleklubben, der blev en magtfaktor på den nationale atletikscene – drevet af de to ildsjæle Anna og Carl Emil Lange. Mere i dette separate afsnit: Randers Real Atletik.

I fodboldregi har skolen en række fornemme placeringer. Bl.a. vinder skolen i 1985 Ekstrabladets fodboldturnering (det uofficielle Danmarksmesterskab i skolefodbold). Det var første gang i 25 år en jysk skole vandt dette mesterskab, og drengene blev hyldet på Rådhuset.

Både 1994 og 1995 gentages bedriften, og ligedes vinder skolen dette trofæ i 2004, hvor finalen transmitteres direkte på TV. I 2006 DM i skolefodbold – den såkaldte “ISF-cup” – og ligeledes igen i 2010.

Skolens Idrætslinje har også været en stor succes. Da Randers Real Idrætshal bliver en realitet i 1987, startes samme år skolens Idrætslinje med 46 elever første år, og herefter har idrætslinjen i mange år haft stor tilslutning, således i starten af 90’erne med hele fire klasser årligt.

Randers Realskoles vinderhold i skolefodbold 2004. Finalen blev afviklet i Parken i København transmitteret direkte i TV.

Håndboldlinjen sætter ny retning

Der ligger således stolte traditioner på forskellige idrætsgrene som bagtæppe, da skolen i 1998 etablerer Håndboldlinjen i 10. klasse.

Det er bla. en næsten nyansat Christian Møller, nuværende udviklings- og souschef, der er initiativtager til denne nye sportslinje, der allerede første år starter med to hele klasser med ialt 39 elever. Alt ialt går altså i 1998 ikke mindre end ca. 115 elever på en sportslinje – 75 elever på idrætslinjen og 39 på den nyoprettede håndboldlinje.

Håndboldlinjen bliver en stor succes i de kommende år. Der er fokus på at skabe et godt miljø for eleverne, hvor de får sammenhæng i hverdagen i spændet mellem seriøs uddannelse og elitesport – funderet i et tæt samarbejde med sportslige elitetrænere, de lokale sportsklubber (bl.a. Randers HK og Randers HH) samt udvalgte erhvervsvirksomheder. Eleverne får et meget tæt forhold til deres lærere, som de møder både i hallen og i undervisningslokalet, og det giver det nærmest et højskoleagtigt præg.

I 1999 følger skolen iøvrigt op med fodboldlinjen, der på samme måde etablerer sig med succes og også bliver en del af samarbejdet med HHX og det senere ElitesportsCollege.

Håndboldlinjens trænerteam 1998, der var med til at skyde en mangeårig succes igang:
Håndboldpigerne fra Randers Realskoles håndboldlinje blev danske mestre 2005, 2006 og 2007, og de vandt bronze ved VM i skolehåndbold i 2006 ved at slå Tyskland i bronzekampen med 32-21.
Sejrsstimen fortsatte som ElitesportsCollege med en årrække danske mesterskaber i 10’erne samt flotte resultater ved VM i skolehåndbold, herunder VM-sølv i 2016.

2007: Randers ElitesportsCollege

I 2002 bliver samarbejdet udvidet til også at omfatte Handelsgymnasiet (Tradium), og dette samarbejde skaber Randers Håndbold College og Randers Fodbold College, der begge tilbyder elitesport og uddannelse fra 10. klasse til HHX.

I 2007 fører dette samarbejde med Handelsgymnasiet (Tradium), de lokale sportsklubber og udvalgte virksomheder til oprettelsen af Randers ElitesportsCollege. At Randers var blevet Team Danmark Kommune, var også med til at give projektet politisk medvind.

Visionen for Randers ElitesportsCollege er bl.a. at få de tre “liv” – uddannelse, sport og fritid – til at hænge sammen for de unge ambitiøse sportsfolk. Der skal skabes et godt studie- og idrætsmiljø, hvor de unge kan få sammenhæng og helhed i hverdagen: Seriøs uddannelse kombineret med fælles elite-træning, fælles faciliteter og med fælles bomuligheder.

Udover håndbold og fodbold får nu flere sportsgrene mulighed for at komme på skoleskemaet: Badminton, atletik, basketball, volleyball…

2016, Frankrig: Med ikke mindre end 5.500 tilskuere vinder skolens håndboldpiger VM-sølv i Frankrig efter en finalekamp mod Ungarn.

2008: Nu også 7.-9. klasse

Fra starten af skoleåret 2008-09 har Randers Realskole etableret et unikt samarbejde med Randers Ungdomsskole, hvor målgruppen er sports-elitære elever i 7. – 9. Klasse.

Med dette tiltag kan ElitesportsCollege tilbyde et forløb fra 7. klasse til ungdomsuddannelse(/HHX).

2010: Kronprinsen indvier Collegebygningen

I 2010 er Collegebygningen færdigopført. Collegebygningen ligger i et sportsligt miljø lige ved siden af Elro Arena og fodboldstadion. Her har elever fra Randers ElitesportsCollege mulighed for at bo i fælles studielejligheder i en ny og moderne bygning.

Hans Kongelige Højhed Kronprins Frederik klipper snoren til indvielsen af Collegebygningen.

Kronprins Frederik modtages af Collegeleder Christian Møller ved indvielsen i 2010

Collegebygningen- lige ved siden af Elro Arena og fodboldstadion.