Ingen elever i klasseværelset

QR-løb i 7. klasse med afkodning af ordklasser

Vi mener jo selv, at vi dagligt kommer godt i mål med at lave spændende undervisning – alene ved at være engagerede og have tydelige forventninger til vores elever, fortæller lærer Marianne Ranch.

I alle fag er der dog emner, som er sværere at fordøje end andre. I en 7. klasse  har ‘ordklasser’ været på programmet. Eleverne har over tid arbejdet med alle ordklasserne – bl.a. opgaver krydret med fine illustrationer, korte forklaringer og god stemning.

Noget af det, som har gjort det nemmere at fordøje, har været elevernes QR- løb. Fordelt ud over skolen var nemlig 35 QR-koder, som eleverne i par skulle finde og scanne med deres mobiltelefon. Hver kode førte til et quizspørgsmål. Et eksempel kunne være: ”Det var en kold og stormfuld aften. Der var mørkt og uhyggeligt i huset”. Hvilke ord er tillægsord?

Caroline og Daniel fra klassen fortæller, at det har været overraskende sjovt og lærerigt at arbejde med ordklasser. “Det var fedt ikke at skulle sidde hele tiden, men at få lov til at bevæge sig. Opgaverne var gode, man skulle lige tænke på, hvad vi nu havde lært, men de var ikke umulige. Og så kom man til at konkurrere lidt med de andre – det gjorde det faktisk sjovt!”