Kom med Rikke på en dejlig rundtur i Randers Realskoles SFO
Moderne SFO med en vifte af tilbud
Randers Realskoles fritidsordning holder til i nye bygninger i umiddelbar nærhed af skolen. Voksne følger altid børnene til fritidsordningen efter skoletid, hvor de bliver mødt med en vifte af tilbud – i større eller mindre grupper, klassevis eller på tværs af klasserne.
“Den røde tråd” i dagligdagen
Vi har på Randers Realskole et tæt og elevfokuseret samarbejde mellem vores skole-fritids-ordning (SFO) og skolen. Dette samarbejde, som vi også kalder den røde tråd, skaber tryghed, sammenhæng og udvikling i børnenes hverdag. Den røde tråd sikrer, at børnenes hverdag hænger sammen – uden noget “sceneskift” fra skole til SFO.
Den røde tråd sikrer også, at den enkelte elevs trivsel er i fokus – fra eleven møder om morgenen på skolen, til hun/han senere forlader SFO’en.
Med den gode trivsel har vi et sikkert afsæt for at have fuld fokus på både den faglige, personlige og sociale udvikling.
Download brochuren og læs blandt andet om “den røde tråd”
Trivsel og læring
Trivsel er fundamentet
På Randers Realskole har vi skarpt fokus på, at den enkelte elev trives i sin dagligdag på skolen og i SFO’en. Det er afgørende for udvikling af både de faglige, personlige og sociale egenskaber.
Den gode trivsel betyder indlysende, at eleverne føler sig trygge og godt tilpas, og at de også fungerer godt sammen socialt – med respekt og forståelse for hinanden.
Den gode historie i SFO’en
I dagligdagen er man slet ikke i tvivl om, når børnene trives. Det afspejles klart i den måde, de er sammen på, hvor de også kan få lov at være sig selv.
Trivslen og trygheden kommer bl.a. til udtryk i de samtaler, de har med hinanden eller med de voksne. Det kan være både sjovt og eftertænksomt, og vi har udvalgt nogle få “overhørte” bemærkninger – f.eks. denne:
To drenge, der nu går i 4.klasse
Drengene sidder på en trappe og laver lektier. De observerer deres gamle primærpædagog med de nye 0. klasser, der skal til at lære alle de nye rutiner.
De smiler og siger til pædagogen: “Jeg håber ikke, vi var ligeså besværlige” 🙂
Læringsmål i SFO’en
Den gode trivsel er også helt afgørende for elevernes læring. Selvom SFO’en er et frirum – med god plads til aktiviteter og udfoldelser, fri leg, kreativitet, fællesskab, afslapning og ro – så har vi også fat i den “røde tråd” til skolen og arbejder med en række læringsmål for elevernes udvikling og evne til at være “selvgående” – både at kunne selv, glæden ved at kunne selv og ikke mindst evnen og glæden ved at kunne det med andre.
Læringsmålene for vores indsatsområder i SFO’en: