Læsevejledning – og ordblindhed

Læsevejledning – med til at skabe et godt læringsmiljø

Læsevejledning er et vigtig led i skolens fokus på at skabe optimale læringsmiljøer – et vigtigt led i at give eleverne så gode betingelser som muligt for positiv faglig udvikling.

Læsevejlederne rådgiver og vejleder kolleger, elever og forældre om læsning. Ud fra analyser af tests og prøver kan læsevejlederne guide lærerne med, hvordan de bedst muligt understøtter den enkelte elevs læring.

Elever, der har brug for ekstra hjælp, får undervisning af læsevejlederne, der også koordinerer og er et bærende element i forhold til videndeling og nye tiltag i forbindelse med læsning og læsevanskeligheder.

Ordblindhed – et fokusområde på skolen

Ordblindhed er et fokusområde på Randers Realskole. Vi arbejder dedikeret og målrettet for at udrede og hjælpe elever med ordblindevanskeligheder.

Ordblindhed gør hverdagen sværere, men det er muligt at flytte de grænser, ordblindhed kan sætte. Det kræver vilje og motivation fra elevens side og solid opbakning fra forældrene i en koordineret, fælles indsats med skolen.

Vi har udarbejdet en brochure, der beskriver vores strukturerede indsats på området. Klik på billedet for at downloade brochuren.

Unikt samarbejde med ungdomsuddannelser

På Randers Realskole har vi taget initiativ til et spændende og givtigt samarbejde, hvor der er ekstraordinært stort fokus på, at ordblinde elever får hjælp, når de står i skiftet mellem 9. – 10. klasse og ungdomsuddannelserne.

Via et tæt netværkssamarbejde mellem alle byens ungdomsuddannelser og UU-Randers tilbyder vi  ordblinde elever en unik “overlevering”, når eleverne til foråret har valgt deres uddannelse efter grundskolen.

Læs mere om samarbejdet, da det blev præsenteret som nyhed.

Tidlig sprog- og læsestart

Knæk børnenes læsekode med “lydering”

At “lydere” betyder at sætte bogstavers lyde sammen til ord, og det er et af de bærende principper i forhold til at knække læsekoden.

Hvordan lyderer du med dit barn? Se med her, hvor Oliver fra 1.B og læsevejleder Line Degn Christensen viser dig hvordan.

Førskolebørnene på plakaten

Skolens læsevejledning og vores bibliotek har et tæt samarbejde, der bl.a. har stor fokus på tidlig læsestart/sprogstart. Som led i dette samarbejde opstod den gode ide, at vores førskolebørn skulle have en bog – allerede inden de startede på skolen. Både forskning og vores egen erfaring siger nemlig, at en tidlig sprog- og læsestart kan være afgørende for et godt skoleforløb.

Rigtigt mange forældre deltog i en “event”, hvor de tog billeder af ”læse-situationer” i hjemmet. Af disse billeder lavede vi en fin “læse-plakat”, som børnene kan kigge på både i SFO’en og i indskolingen i  “Glasbygningen”.

Læs mere og se billeder fra afsløringen af plakaten