En lang række forebyggende indsatser
Generelt er der, som mange af de nævnte tiltag ovenfor viser, en særdeles stor bevågenhed på netop den tidlige og forebyggende indsats: Ekstra lærerressourcer og dedikerede ressourcepersoner på skolen, fokus på læsevejledning, ordblindhed, motorik og samsyn, en række forebyggende screeninger, løbende evaluering af læring, dynamisk målsætning for faglig, personlig og social udvikling, omsorgsgrupper etc.
Som noget helt afgørende lægger vi også stor vægt på en forpligtende og systematisk skole-hjem-dialog – helt fra de første indslusningssamtaler og igennem hele skoleforløbet. Netop dialogen og det tætte skole- hjemsamarbejde er afgørende for at sikre forebyggelse frem for helbredelse.
I de forgående afsnit har vi også vist, at vi ikke kun har fokus på at være noget unikt for elever og forældre – men også på at tage aktiv del i lokalsamfundet og skoleudvikling på landsplan.
Ingen trivsel, ingen læring
Trivsel, tryghed og læring – og præcis i den rækkefølge – er skolens opskrift på at skabe et reelt fællesskab blandt klassens og hele skolens elever. Vi ser trivsel som en forudsætning for læring, og det er en opskrift, der sikrer, at vi har meget få og små konflikter i dagligdagen.
Vi handler markant og konsekvent ved selv små ændringer hos den enkelte elev. Det er en klar del af samarbejdet med hjemmet, som vi har forpligtet os på. Det kan være i forhold til eks. fravær, mistrivsel i klassen eller hjemme, skilsmisse og tilsvarende sorgproblematikker, selvskade eller psykisk ubalance.
Professionelle ressourcepersoner
Vi har et professionelt fagfællesskab og beredskab, hvor vi, som tidligere nævnt, har ressourcepersoner ansat, som i det daglige sparrer med de respektive klasseteams, ligesom de pågældende ressourcepersoner også tilbyder eleverne og forældrene direkte sparring/dialog. Herudover kan vi tilbyde indsatser, der spænder fra PPR over læsevejledning, diætist og kostafklaring, fysioterapi, psykolog, omsorgsgrupper af forskellig art m.m. Selvom vi således har fokus på at forebygge frem for at helbrede, kan vi i sjældne situationer blive nødt til at gå skridtet videre med at få hjælp udefra af eksperter for at få genetableret trivslen hos den enkelte elev. Her er samarbejdsparterne typisk PPR, UUR og SSP – og i helt særlige tilfælde børnepsykiatrisk afdeling.
Dagligt fokus på trivsel, fysisk og psykisk sundhed
I det daglige har skolen i øvrigt en lang tradition for at arbejde med fysisk og psykisk sundhed igennem bevægelse, motion, sport, sund kost, røgfrit liv… – alt sammen holdninger, værdier og daglige tiltag, der tjener som forebyggende arbejde.
Forståelsen af sammenhængen mellem god læring og god trivsel er en integreret del af vores dagligdag: Læring og trivsel
Trivsel er således altid en del af hverdagen, og i skoleforløbet er det de enkelte klassers lærerteams, som i dagligdagen har fokus på, at den enkelte elev er i trivsel. Dette foldes mere ud på fastlagte trivselsdage, hvor dagens tema er trivsel i klassen og trivsel for alle. Desuden er trivsel også et egentlig fag på skemaet, som har egne mål og lærerplaner på alle årgange: Læseplaner
Indsats på samfundsniveau
På samfundsniveau har vi altid deltaget aktivt i forhold til et rummeligt arbejdsmarked. Det betyder, at vi har en særskilt politik på dette område, og denne betyder igen, at 6 % af arbejdsstyrken pt. er omfattet af forskellige sociale klausuler.
Her foruden har vi et meget tæt samarbejde med Jobcenter Randers, hvor vi tit påtager os opgaven med at lave praktiklignende forløb for voksne, som eks. er kommet skævt ind på arbejdsmarkedet eller har oplevet traumatiske oplevelser i deres arbejdsliv, som har medført længerevarende sygdom og sårbarhed ved at vende tilbage til arbejdsmarkedet. Ofte er det lykkedes os her efterfølgende at ansætte disse praktikanter, fordi de netop ved fælles hjælp har genvundet deres selvværd og nu udfylder en vigtig funktion i virksomheden, således at de indgår i arbejdsstyrken på ligevægtige vilkår med de øvrige ansatte.
Som tidligere nævnt indgår vi også i netværket, Ledermentor, som Jobcenter Randers Erhverv står som initiativtager til, og det har i mange sammenhænge skabt tætte netværkssamarbejder omkring generelle tiltag vedr. forebyggende indsatser, men også specifikt vedr. eks. det rummelige arbejdsmarked på et mere overordnet plan.