På Randers Realskole arbejder vi med innovation, entreprenørskab og dannelse som en del af skolens læringsmål og læseplaner. Hele dette indsatsområde er en vigtig del i opøvelse af kreativitet, samarbejde og projektudvikling.
I forlængelse heraf har vi søgt og fået bevilget fondsmidler fra “Fonden for Entreprenørskab” – midler til støtte for vores arbejde med at integrere innovation, entreprenørskab og dannelse i fagene, dansk, matematik og engelsk i de kommende 7. klasser.
Følg fokusområdet i tekst og billeder nedenfor.
Nyt spændende fag: Praksisfaglighed
Praksisfaglighed skudt i gang med kuglebaner
Praksisfaglighed er det nyeste fag på skemaet, og vi har fået startet rigtig godt med et projekt, hvor vores 230 elever i de ni 7. klasser var samlet på Skovbakken tæt ved skolen.
Med genbrugsmaterialer primært fra skolens seneste byggeri blev der udtænkt, kreeret og bygget kuglebaner i den helt store stil. Her var samarbejde, faglighed, innovation og de nye tanker omkring praksisfaglighed sat i spil i “virkeligheden”. Sikke en energi, der blev lagt i det projekt. Dejlig gejst og engagement 🙂
Vi glæder os til mange flere projekter, hvor fællesskab, engagement og virkelyst er vigtige nøgleord.
Tak til alle og til tovholderne Mette Søndergaard og Jan Brøndum – og en stor tak også til Kristian Vinther Brøndum for den super flotte video.
Se video og billederne nedenfor.
Video: Kristian Vinther Brøndum
Støtte fra Fonden for Entreprenørskab
Innovation integreres i 7. klasser
I forbindelse med vores strategi omkring innovation og dannelse vil vi det kommende år også ”folde de innovative tanker ud” i nogle af de store fag. Til det projekt har vi fået økonomisk støtte fra Fonden for Entreprenørskab. Fonden har fulgt vores arbejde med de forskellige projektforløb og vil nu støtte os i at få innovation integreret i fagene.
Helt konkret vil vi i vores kommende 7. klasser arbejde med at integrere innovation og dannelse i fagene, dansk, matematik og engelsk. Vi vil naturligvis også fortsat arbejde intensivt med innovation i projektform.
Tovholdere på projektet bliver Mette Søndergaard, Tina Simonsen og Jan Brøndum.
Vi glæder os til at komme i gang med projektet, der vil kunne følges på denne side.
Læs evt. mere om Fonden for Entreprenørskab
Super finale i 10. klassernes OSO-forløb
10. klasserne i innovations-finale
Hele sidste uge har vores seks 10. klasser arbejdet med innovation i OSO-opgaven, der er den selvvalgte obligatoriske opgave i 10. klasse.
Eleverne skulle innovere over temaet: “Randers frem i tiden – hvad kunne få unge mennesker til at bosætte sig i Randers”.
Det var et fantastisk læringsmiljø og en ret unik oplevelse med dygtige elever og meget kompetente og engagerede lærere.
Projektet sluttede med en flot finale, hvor de forskellige grupper præsenterede deres mange ideer i Tradiums nye Tool-Box. Dette skete via pitch overfor 14 erhvervsfolk (de fleste fra Netværk Randers), der var kaldt ind som dommere. Tak for de mange flotte projekter og oplæg til eleverne, tak for besøget til forældrene og sidst men ikke mindst tak til Netværk Randers
Se billederne nedenfor (Foto: Klaus Bøge)
Innovationsprojekter i 8. klasserne
Innovation med kreativitet, omsorg, glæde, læringslyst…
Det har været en meget anderledes og også hektisk uge for 8. klasserne. Der har stået innovation på skoleskemaet, og det har bragt alle eleverne langt udover de normale skolerammer: Med masser af liv, opfindsomhed, medmenneskelighed, følelser, teori og praksis i smuk forening.
Vi hverken kan eller skal remse alle aktiviteterne op, men for de enkelte klasser gælder: 8.I har haft besøg af krigsveteraner og kastet lys på en fantastisk indsats (se iøvrigt skærmbilledet fra mobil af nogle af reaktionerne fra veteranernes eget netværk – ganske rørende feedback!). 8.G har besøgt Kollektivhuset. 8.F har været på Søndervangsskolen.
8.C var på på plejehjemmet Møllevang. 8.D og 8.B har været i Sct. Peders kirke og har arbejdet med hjemløse. 8.A har besøgt Børnehuset i Stevnstrup. 8.H har besøgt Vesterbakkeskolen. Endelig har 8.E arbejdet med indsamlingsevent til Randers FC’s kamp i lørdags (omtalt tidligere på vores FaceBook-side).
Om de har fået lettet rumpen og gjort en forskel? Mon ikke! Der er ingen tvivl om, at de alle er blevet en anelse mere livskloge og indsigtsfulde, og det pynter bestemt på et livs-CV 🙂
Se billeder og videoer (vlogs)
Video blogs
Billeder
Fantastisk afslutning på innovationsprojektet i 7. klasserne
Social innovation – et superspændende projekt
Efter at have arbejdet intensivt den sidste uge blev torsdag et brag af en “finaledag”, hvor eleverne “pitchede” (præsenterede) deres ideer omkring social innovation. Innovationsprojektet, der har haft titlen “Let rumpen – gør en forskel”, har været et supergodt projekt, der virkelig har formået at engagere eleverne.
Der var samlet ikke mindre end 500 mennesker – 200 elever fra de otte 7. klasser samt mange forældre og personer fra skolens netværk. Der var inviteret 16 erhvervsfolk, der som dommere skulle bedømme elevernes præsentationer.
Tak til eleverne for den meget aktive deltagelse i projektet, tak til forældre og øvrige i netværket for at støtte op omkring processen. Også tak til engagerede lærere og vores tovholdere, Tina Simonsen, Mette Søndergaard og Jan Brøndum.
En speciel tak til de mange dommere, der brugte eftermiddagen på at tale med vores unge innovations-talenter.
Scroll ned og se videoer og de mange billeder, der i høj grad også ”fortæller historien”.
Eleverne går rundt til de 16 dommere og præsenterer deres projekter
Nominering af vinderprojektet og præmieoverrækkelse
Innovations-samarbejde med Velux
I 4.-6. klasse har vi bl.a. fokus på innovation, dannelse og læreprocesser. Som led heri forsøger vi at lave innovative samarbejder med f.eks. arbejdspladser, hvor vores forældre kan byde ind med ideer til spændende projekter. Det giver typisk et fantastisk godt samarbejde, hvor eleverne får mulighed for at arbejde med virkelighedsnære projekter og samtidig lærer noget om innovation og udviklingsprocesser på en “rigtig” arbejdsplads. At arbejdspladsen og virksomheden også får noget ud af samarbejdet, er selvfølgelig en positiv sidegevinst 🙂
Besøg fra VELUX
I Værksted har 4. og 5. klasse løst en innovativ opgave stillet af VELUX.
Efter et spændende oplæg af Anders Fogh (far til en af eleverne) kastede alle sig over opgaven at ”skaffe endnu mere dagslys og frisk luft gennem taget”. Eleverne har arbejdet energisk med idegenerering, mood boards, koncept-beskrivelser, tegning og video-pitch, der blev optaget og medsendt. Hver gruppe afleverede en lille folder med deres ide til bedømmelse af kreative medarbejdere på VELUX Innovation Center.
Et lærerigt forløb, der sluttede med fællessamling, hvor Anders Fogh fortalte om kriterierne for bedømmelsen. Disse var: En god ide med klar tanke på værdien for en særlig målgruppe og et synligt godt samarbejde. En ”Top 5” blev fremhævet på hvert klassetrin, og slutteligt under trommesoloer blev de 2 vindergrupper afsløret. ”Mega flot og godt tænkt” og ”Vi er vildt imponeret over jeres forslag, I har bare alle været super skarpe”, var ord, som eleverne fik med på vejen.
VELUX er hovedsponsor for håndboldens Champions League, og derfor fik de to grupper, der vandt, højtideligt overrakt en pose med en håndbold, en drikkedunk samt et diplom, som bevis på godt og kreativt holdarbejde.
Et spændende og lærerigt projekt, siger Anders Fogh fra VELUX
”Som far og samtidig repræsentant for virksomheden har det været en sjov og lærerig oplevelse. For det første, er det helt utvivlsomt sundt at prøve at beskrive noget så centralt som vores innovationsprocesser til 4.-5. klasses elever – vi lærte i hvert fald, at der stadig kan arbejdes med at simplificere den daglige kommunikation.
For det andet, så har det været fantastisk at se og opleve, hvad der rører sig hos eleverne og hvilke problemstillinger, de unge mennesker tager op. Det er ganske enkelt imponerende, hvor meget kreativitet og teknisk indsigt de unge generationer faktisk indeholder.
Vi gik ikke ind i opgaven med en forventning om, at vi skulle finde det næste store indenfor ovenlys, men der har helt sikkert været berørt nogle områder, som går godt i tråd med vores overordnede og langsigtede udviklingsplaner og -aktiviteter”, siger Anders Fogh efter afslutningen på opgaven.
Scroll ned og se billeder nedenfor
VELUX er en international virksomhed, der især er kendt for at producere og sælge ovenlysvinduer.
Anders Fogh, far til en af eleverne, arbejder i VELUX’ udviklingsafdeling og siger bl.a.:
“På VELUX betragter vi innovation som en kernedisciplin under temaet “at bringe dagslys og frisk luft gennem taget”. Inspiration udefra er altid velkomment, så derfor var dette samarbejde med Randers Realskole helt naturligt for os”.