Læring og trivsel
– og skolens antimobbepolitik
– og skolens antimobbepolitik
I skolens mere end 150 årige historie har der kontinuerligt været skarpt fokus på den enkelte elevs udvikling – ikke kun fagligt, men også personligt og socialt. Det afgørende er, at der finder en god LÆRING sted, så eleverne flytter sig fagligt, så de udvikler sig.
Vores fokus på optimal læring indebærer et lige så vigtigt og samtidigt fokus på den enkelte elevs trivsel. Trivsel er helt afgørende for elevernes læring, og derfor er den enkelte elevs trivsel et uomgængeligt fundament i vores undervisning og dagligdag på skolen.
Et læringsmiljø i trivsel er et læringsmiljø uden mobning, og vi tolerer ikke mobning uanset hvor eller hvordan, den måtte vise sig.
Udover at vi ser god trivsel som afgørende for god læring, er det også en naturlig del af vores værdigrundlag og menneskesyn (som også beskrevet i vores værdigrundlag og vores formålsparagraf), at man behandler hinanden med respekt og med “respekt for andres egenart og personlige værdighed”.
Vores værdigrundlag, menneskesyn og konstante arbejde for at skabe optimale læringsmiljøer har afsæt i forståelsen af, at god læring kræver god trivsel. Forståelsen af sammenhængen mellem god læring og god trivsel er en integreret del af vores dagligdag, vores undervisning, vores samarbejde med forældre etc. I det følgende vil vi kort beskrive nogle af de mange tiltag i vores dagligdag, undervisning og skole-hjem-samarbejde, der fremmer den gode trivsel – og dermed er en del af vores antimobbestrategi.
Randers Realskole har selv udviklet et digitalt, dialogbaseret evalueringssystem, der er blevet solgt til andre skoler. Hele evalueringskulturen hviler grundlæggende på to ”ben”: Læring og trivsel.
Den jævnlige og tætte forældrekontakt sikrer, at vi løbende og forpligtende opstiller mål for nærmeste udviklingszone – og dette uanset om vi taler om trivsel og adfærd, eller vi taler om faglig udvikling.
Vi arbejder således med uddannelses-parathedens grundelementer på alle klassetrin!
På Randers Realskole er “Trivsel” er fast fag på skoleskemaet – med selvstændige læseplaner.
Som del af vores fokus på trivsel og udvikling har vi på skolen en række special-tilbud, der retter sig mod at skabe trivsel og tryghed for elever, der har specielle udfordringer.
Vi har f.eks. fokus på syn og motorik som væsentlige for indlæringen, og for elever der oplever skilsmisse eller sorg og kriser i familien, har vi også en række tiltag og tilbud, der kan være med til at afhjælpe den svære situation, de og familien står i. I den forbindelse har vi også udarbejdet en række foldere, der fortæller mere om disse muligheder.
For en meget stor del af de unge er de sociale medier blevet en væsentlig bestanddel af deres liv og deres måde at kommunikere med hinanden på. Desværre kan de sociale medier som bekendt også være skyggefuld grobund for mobning, som kan have en meget ubehagelig form.
Læs mere om vores holdning til digital dannelse, digital mobning, deling af billeder…
Som beskrevet ovenfor har vores daglige praksis afsæt i forståelsen af, at god læring kræver god trivsel. De fleste af siderne her på websiden er i både tekst og tanke præget af vores holdning til trivsel – se f.eks. de oplistede links til relevante sider.
For fuldkommenhedens skyld har vi nedenfor skrevet en lidt længere samlet tekst om vores tanker og strategi for trivsel og antimobning: