Grib blyanten

Hjælp til skolebørn i Tanzania

Børn på Randers Realskole har hjulpet skolebørn på skoler i Tanzania og på Madagaskar med at få fyldt deres penalhuse med skriveredskaber. Som det er nu, er der på disse skoler ofte kun en enkelt blyant pr. 10-15 børn – og det giver selvsagt ventetid og langsom indlæring.

Disse forhold involverede nogle friske unge iværksættere fra ”Skoleredskaberne.dk” sig i. Det unge firma, som i det daglige sælger penalhus-ting til danske børn, forældre og skoler, samarbejder med organisationen ”Projects Abroad”, og sammen med Randers Realskole blev projektet sat i søen.

“Skoleredskaberne.dk” viste vejen ved at lave sin store del af arrangementet og levering af skriveredskaber som 100% ”Non-Profit”. Randers Realskole dedikerede en hel skoledag, og velvillige forældre, familie og venner sponsorerede hver eneste side, som deres egne børn skrev, med et beløb.

Børnene gik til sagen lige fra morgenstunden. Emil og Gustav fra ”Skoleredskaberne.dk” fortalte om de forhold, de afrikanske skole børn lever under, og derefter startede skrivedagen.

En hel skoledag med skrivning kunne lyde lidt kedelig, men skolens lærere havde tilrettelagt en spændende dag, hvor børnene i en række værksteder blev udfordret inden for disciplinerne:  Skønskrift, Kaligrafi, Grammatik og Kreativ Skrivning. Der blev arbejdet hårdt og koncentreret – kun afbrudt af små pauser, hvor spændte finger- og nakkemuskler blev løsnet med lidt rystegymnastik og udstrækning. Efter en god frokostpause blev 30 m. lange papirruller i Randers Real Idrætshal anvendt til, at børnene i konkurrence med hinanden skrev “tankemylder” med ord og sætninger.

En helt igennem fantastisk dag, og vi venter i disse dage spændt på optælling af sider, udregning og sammentælling af sponsorsedler, så vi kan se hvor stort et pengebeløb, der skal overrækkes til projektet.

(Tekst og billeder: Carsten Lildal Hansen)