I SHK (Samfundsfag, Historie, Kristendom) underviser vi tværfagligt for at få den “den røde tråd” mellem fagene samfundsfag, historie og kristendom.
Eksamen bliver dog en enkeltfaglig prøve.
Tema: Vejen mod demokratiet
Mål for læring
Forståelse af overgang fra enevælde til demokrati.
Forståelse af politiske partier og deres opståen.
Sammenligne og forklare de 3 store ideologier.
Mediernes rolle i moderne og historisk perspektiv.
Samfundsfag
- Ideologier
- Politiske partier
- Medier
Historie
- Grundloven 1849
- Krigen i 1864
- Industrialiseringen
- Kvindernes historie
Kristendom
Introduktion til grundbegreber i Jødedommen, Kristendommen og Islam. Endvidere inddrages religion i relevante historie-/samfundsfagsforløb.
Tema: 1. Verdenskrig
Mål for læring
Redegøre for baggrunden for 1. Verdenskrig.
Redegøre for hovedtræk i 1. Verdenskrigs forløb.
Reflektere over og forholde sig til konsekvenserne af 1. Verdenskrig.
Her kan vælges det nationale perspektiv:
Samfundsfag
- Identitet
Historie
- Versaillestraktaten
- Genforeningen
Kristendom
Introduktion til grundbegreber i Jødedommen, Kristendommen og Islam. Endvidere inddrages religion i relevante historie-/samfundsfagsforløb.
eller det internationale perspektiv:
Samfundsfag
- Krig og konflikt i dag
- International politik
Historie
- Krigsførelse
- Alliancer
Kristendom
Introduktion til grundbegreber i Jødedommen, Kristendommen og Islam. Endvidere inddrages religion i relevante historie-/samfundsfagsforløb.
Tema: Velfærd 1
Mål for læring
Redegøre for økonomiske verdenskriser før og nu.
Reflektere over krisernes konsekvenser for samfundet.
Redegøre for og diskutere forskellige velfærdsmodeller.
Eleverne skal kunne forstå og diskutere pengenes cirkulation i samfundet.
Samfundsfag
- Finanskrise
- Velfærdsmodeller
- Det økonomiske kredsløb/privatøkonomi
Historie
- Børskrak
- Sociale reformer
- Depression
Kristendom
Introduktion til grundbegreber i Jødedommen, Kristendommen og Islam. Endvidere inddrages religion i relevante historie-/samfundsfagsforløb.