Ny matematikvejleder

På Randers Realskole ønsker vi at give vores elever de mest optimale læringsmiljøer og forudsætninger for at lære og udvikle sig. Efter i mange år at have haft læsevejledere på skolen har det været naturligt for os også at se mod matematikkens verden. Derfor er vi glade for, at vores fagrepræsentant i matematik i indskoling og mellemtrin, Malene Romby, nu er uddannet matematikvejleder.

Treårig diplomuddannelse
”Det har altid været et brændende ønske for mig at blive vejleder, så jeg er meget glad for, at ledelsen gav mig muligheden for at videreuddanne mig. Jeg brænder for matematikken, men ikke mindst for at hjælpe de elever, der kan have brug for en ekstra hånd”, siger Malene Romby, der har læst til matematikvejleder på VIA i Århus, en treårig diplomuddannelse.

Sparring med kolleger og forældre
Som ny matematikvejleder skal Malene nu i gang med det daglige arbejde, der vil tage udgangspunkt i et tæt samarbejde med lærere og forældre. De elever, der kan have brug for ekstra hjælp i matematikken, vil have mulighed for få undervisning og støtte af Malene. ”En del af min vejledning er matematikløft som et ekstra tilbud til de elever, der har svært ved matematikken. Det forløb har jeg kørt i nogle år, hvor jeg nu får jeg muligheden for at tilbyde 1-1 undervisning i de tilfælde, det giver mening. Vigtigst af alt er det dog at have fokus på, hvordan vi hjælper eleverne i den daglige undervisning, så de kan blive i klasserne så meget som muligt,” understreger hun.

Det hele menneske
Derfor bliver en vigtig del af Malenes arbejde som vejleder også at sparre med kolleger og forældre om de gode strategier, der bedst muligt understøtter den enkelte elevs læring. Vi ønsker at se det hele menneske i hver elev, så vi kan skabe de bedst mulige forudsætninger for læring og trivsel. ”Der er bare ikke nogen bedre følelse, end at se børnene blomstre og få lyst til at lære – også selvom det kan være lidt svært,” slutter Malene.

Matematikvejleder Malene Romby sammen med Dagmar Rhinstrøm Kaufmann, der går i 5.C