Kære elever og forældre
Så står juleferien igen for døren, og det er noget, som både børnene og vi voksne glæder os til.
I år startede vi allerede med juleklip den 25. november, og alle klasselokaler er virkelig flot pyntet lige nu. Samme dag serverede Realskolens Venner traditionen tro æbleskiver for alle elever.
Hele december har man om morgenen samt i de store frikvarterer kunnet høre julemusik i skolegården, og det er tydeligt, at det har skabt den rette julestemning overalt på skolen.
Endelig har et smukt Lucia-optog i indskolingen også været en af de traditioner, der for alvor indvarsler julen. Se billeder her.
Vores tilbud om pc-indkøb
Som noget nyt indfører vi efter sommerferien, at eleverne fra og med 4. klasse skal medbringe deres egen computer. På skolekredsmødet i september blev vi i den anledning spurgt, om vi kunne foreslå en god pc, som eleverne kunne anvende.
Som tidligere nævnt kræves der ikke ret meget af computeren, da skolen populært sagt overtager maskinens kraft, så snart eleven har skrevet www.randers-realskole.dk og logget sig ind på sin egen unikke arbejdsplads. Derfor vil de fleste computere i dag kunne klare opgaven – men vi har nu fundet en maskine, som vi i samarbejde med vores leverandør kan tilbyde til en pris på 5.256,25 kr. Som nævnt kan man sagtens få billigere maskiner, der også ville kunne klare opgaven, men dette er til gengæld en maskine, som er virkelig solid og holdbar, ikke mindst i forhold til skærmen, som jo bliver udsat konstant ved hyppig brug.
Ligeledes er der tre års onsite-garanti på maskinen. Det betyder, at leverandøren i tilfælde af problemer dækket af garantien løser problemet den førstkommende arbejdsdag på skolen.
Som tidligere nævnt kan vi på ingen måde påtage os ansvar for ovenstående – vi formidler kun købet!
I starten af det nye år sender vi en formular til alle forældre på skolen, hvor man kan læse mere om dette tilbud og evt. sige ja, hvis man ønsker det.
Læs mere her om den “skole-pc”, vi tilbyder mellemtrinnet og overbygningen på Randers Realskole. Og – nej, det er ikke en spillecomputer 🙂
Terminsprøver i overbygningen
Vi har lige afholdt terminsprøver for alle elever i 8. – 10. klasse, og som den markant største eksamensskole er det noget, vi tager alvorligt.
Disse prøver giver os et vigtigt fingerpeg om, at eleverne er forberedt til de “rigtige” eksamener til sommer – selvfølgelig rent fagligt men også, at de er bekendt med prøveformen og ved, hvordan opgaverne skal løses på bedste vis.
Da vi skal have skal næsten 400 elever til skriftlig eksamen til maj er terminsprøverne også en god lejlighed til at få tjekket hele det tekniske setup. Specielt da alle skriftlige prøver i år foregår digitalt, er det helt afgørende for os, at alt fungerer optimalt.
I den forbindelse var det også dejligt at konstatere, at vi kunne håndtere at have samtlige elever på de netbaserede opgaver uden større udfordringer. Det lover godt for sommerens eksamener.
Uddannelsesparathed
For 8. og 9. klasserne er uddannelsesparathed et af de vigtigste og gennemgående nøgleord her i efteråret. Her følges der nemlig op på udviklingen af de personlige, sociale og faglige kompetencer, som kræves for at kunne starte på en ungdomsuddannelse.
Det er glædeligt at konstatere, at vi på nuværende tidspunkt kun har ca. 4 % ikke uddannelsesparate i 9. klasse. I 8. klasse er tallet ca. det dobbelte, hvilket ikke er overraskende, da eleverne her jo har et år ekstra at blive parate i.
For alle ikke-uddannelsesparate elever bliver der udarbejdet en konkret handlingsplan mellem skole, elev, forældre samt UU-vejlederne for at sikre, at hver elev bliver uddannelsesparat ved overgangen til en ungdomsuddannelse.
Vejen til det gode liv går via et godt og realistisk uddannelses- og erhvervsvalg. Vi har en lang tradition for, at samtlige af vore elever kommer godt videre til en god uddannelse. Det skyldes bl.a. det tætte samarbejde mellem skole, hjem og UU-vejlederne.
Se billeder fra 8. klassernes uddannelsesdag, hvor bl.a. iværksætter og forælder Jan Hallas (My Home) fortalte om sine erfaringer fra erhvervslivet.
10. klasse på Tradium
Den 1. december holdt vi vores informationsaften om 10. klasse på Tradium.
Endnu en gang kunne vi med glæde konstatere et helt fantastisk flot fremmøde, hvor flere end 500 elever, forældre og ansatte deltog i arrangementet. Tak til alle involverede for at skabe en flot, engageret og informativ ramme om et rigtig godt arrangement.
Vi har fredag d. 16. december fået de foreløbige ansøgninger fra vores egne elever i 9. klasse – et rigtigt fint antal, som lover godt for de kommende 10. klasser.
Elever udefra skal senest tilmelde sig senest 31. januar 2017, og alle vil få besked om mulig optagelse senest fredag den 10. februar.
“Vores bedste skoleår”: Se bl.a. interviews med elever, der fortæller om deres oplevelse af 10. klasse
Besøg af gymnasiale ungdomsuddannelser
Den 14. november var alle lærere i overbygningen samlet for at få seneste nyt om de gymnasiale ungdomsuddannelser. Der er nemlig lavet en ny reform af de gymnasiale ungdomsuddannelser, som bevirker en del ændringer allerede efter sommerferien.
Derfor havde vi besøg af repræsentanter fra de 4 uddannelser, som redegjorde for de nye forhold, som gælder fra 1. august.
Et godt besøg, som på mange måder overbeviste os om det, vi allerede har kunnet læse os frem til i diverse bekendtgørelser, men rigtig fint at få besøg og få svar på nogen af de forhold, som umiddelbart kan virke lidt svært at gennemføre. Herunder ikke mindst den tre måneders introduktionsperiode på stx, htx og hhx, der skal færdiggøres med en eksamen i november, og som kommer til at tælle med på elevernes eksamensbevis. Det er i samme periode, eleverne skal have klargjort, hvilken endelig retning deres ungdomsuddannelse skal have, og det kan reelt betyde klasseskift efter kort tid.
Alle repræsentanterne var ved godt mod og havde tro på, at de sagtens kan håndtere de forskellige ændringer, da de jo har prøvet det før. Sidste gang vi havde en større ændring af gymnasierne var i 2005.
Ny klassestruktur i overbygningen
Vi har her efter sommerferien brugt en del tid på at se på vores fremtidige klassestruktur på Randers Realskole.
På kort sigt har vi i samme forbindelse forholdt os til antallet af vores nye 7. og 8. klasser fremadrettet.
I Randers kommune har der nu i et par år været den ordning, at der skiftes skole mellem 6. og 7. klasse, og det er derfor vigtigt, at vi også forholder os til denne realitet, men også således at elever, der optages på Randers Realskole, oplever så få skoleskift som muligt.
Vi har de sidste mange år haft markant flest ansøgninger til 7. klasse, og derfor håber vi også at kunne hjælpe flere end for nuværende, når de ønsker at skifte til Randers Realskole i overbygningen fra og med det nye skoleår.
Ændringen ser således ud:
- 2016 Tre nye 7. klasser Tre nye 8. klasser
- 2017 Fem nye 7. klasser En ny 8. klasse
Renovering i SFO’en ved at være afsluttet
I store dele af 2016 har vores SFO gennemgået en større modernisering af de udvendige områder.
Der er f.eks. blevet etableret en virkelig flot legeplads, der giver plads til en række motoriske udfordringer.
Der er endvidere lavet murgennembrud mellem de to bygninger, så der nu er sammenhæng mellem legepladserne.
Sideløbende har vi fået etableret en multibane, hvor børnene kan spille fodbold, hockey eller basketball.
Endelig er der blevet pudset vægge, malet, lavet hegn m.m, så SFO’en nu fremstår lige så flot som skolen.
Alle kan spille skak
Vi har i år taget hul på et tiltag i matematikundervisningen i december måned, hvor samtlige elever i 3. – 6. klasse skal lære at spille skak. Næste år skal også 1. og 2. klasserne inddrages, så alle elever på mellemtrinnet og indskolingen kan deltage i vores store interne skakturnering få dage inden, vi går på juleferie.
Realskolens Venner har med en donation gjort det muligt for os at købe et stort parti skakspil, så vi allerede i år har kunnet tilbyde rigtig mange klasser begynderundervisning i skakspillets mange fortræffeligheder.
Skak kan være sjovt og underholdende, men vi er overbeviste om, at skak også er med til at gøre vores elever bedre i skolen bl.a. inden for matematik og læsning. Spillet har nogle elementer, som også på sigt gør dem parate til at kunne gennemføre opgaver med en vis form for kompleksitet, netop fordi skak styrker evnen til at koncentrere sig, sidde stille og tænke fremad hos eleven.
Elementer i barnets læringsproces, vi vægter højt, og som netop skak kan udfordre eleverne på:
- Indlærings- og koncentrationsevne
- Analytiske kompetencer
- Udholdenhed
- Styrkelse af sociale kompetencer
- Kompetencer i matematik
Samtidig kan skak også bruges som ”understøttende undervisning” i bl. a. matematik, og er dermed til at sikre en varieret skoledag for vores elever.
Fyraftensmøde med fokus på ordblinde elever – og forældre
6. december havde vi fyraftensmøde med elever og deres forældre, hvor temaet var ordblindhed/dysleksi. Formålet med mødet var dels at gøre op med fordomme om ordblinde, dels at præsentere mange af de fantastiske hjælpemidler, der findes.
De fleste ved det godt, men lad os for en sikkerheds skyld bare sige det højt og skrive det sort på hvidt: ”Man er ikke dårligt begavet, fordi man er ordblind. Ordblinde eller dyslektikere er, som folk er flest. De er lige så vågne og begavede, de er ligeså arbejdsomme, de har lige så mange resurser som andre, de ser og hører normalt, og de findes overalt i samfundet”.
Ofte – men ikke altid – finder man andre i familien med læsevanskeligheder, en forælder, en bror eller bedsteforældre, som på trods af god begavelse har haft vanskeligt ved at lære at læse og skrive.
Vi har fået en ny og mere nuanceret test, der gør, at vi samlet set er bedre i stand til at sætte effektivt ind på et tidligere tidspunkt. Det er almindelig kendt, at jo før problemerne erkendes og opdages, desto bedre resultater kan der opnås. Selv om det er sværere for ordblinde at lære at læse, så kan det lykkes. Men det kræver en væsentlig større indsats og støtte til at gøre denne indsats.
Vi har netop valgt at gøre indsatsen i forhold til vore ordblinde elever til et indsatsområde i det kommende år, og for at det kan lykkes, har vi brug for, at alle ved så meget som muligt om de hjælpemidler, der findes. CD-ord og NOTA er vigtige hjælperedskaber, men der udvikles hele tiden nye og effektive applikationer, som kan være nyttige værktøjer. Alle disse hjælpemidler blev gennemgået for eleverne, forældrene og de involverede lærere. At dømme efter stemningen på mødet og smilene hos alle, var mødet en stor succes.
Feriekalenderen afventer ministeriel udmelding
Normalt plejer vi på dette tidspunkt at forholde os til feriekalenderen for det næste skoleår og melde den ud, så I bl.a. ved, hvornår det nye skoleår starter.
Det er desværre ikke muligt i år, da ministeriet endnu ikke har forholdt sig til eksamensterminen, som netop er hele udgangspunktet for, hvordan sommerferien bliver placeret. Vi har kontaktet dem og kan forstå, at der arbejdes på højtryk med samme, men det er på samme tid en beslutning, som skal bestemmes af folketinget, så vi skal nok være lidt tålmodige.
Vi håber dog, at der kan blive tale om en hastesag, og vi vil skrive ud til jer, så snart vi ved besked.
Juleafslutning tirsdag 20. december
Tirsdag 20. december er der traditionen tro juleafslutning på skolen, og i den anledning slutter vi skoleåret af i henholdsvis Sct. Peders Kirke ( 0. til 7. klasse) og i Sct. Mortens Kirke (8. – 10. klasse).
Eleverne har fri efter gudstjenesten, men vores SFO har naturligvis åbent for eleverne i indskolingen efterfølgende.
I ønskes alle en glædelig jul og et godt nytår, og vi håber, at I alle må få nogle gode dage sammen med familie og nære venner.
Vi glæder os til at se jer alle igen tirsdag den 3. januar 2017, hvor vi alle er klar til at tage fat igen.