Status på skolereformen på Randers Realskole
Påsken nærmer sig, og det er således igen tid til at berette om livet på skolen. En klog mand har en gang sagt: ”Det er til daglig, at man skal huske at få det værdifulde ud af sit liv. Weekenderne og ferierne er simpelthen for korte”. Noget, der giver stof til eftertanke, hvis I ligesom os ikke kan forstå, at vi allerede er kommet så langt hen i skoleåret.
I vores nyhedsbrev fra maj 2014 skrev vi, hvordan vi havde valgt at forholde os til en række initiativer i skolereformen, som enten allerede er implementeret hos os, eller som vi ønskede at tage til os. Private skoler er jo ikke forpligtet til at indføre alle fag, initiativer og timer, som man er i folkeskolen, men Randers Realskole ønsker naturligvis, at vores samlede tilbud og undervisning skal være i top. Eleverne skal med andre ord have de bedste forudsætninger læringsmæssigt som trivselsmæssigt.
Vi har altid fokus på fortsat udvikling af skolen, og siden skoleårets start har vi i den sammenhæng sat mange skibe i søen. Det har været en fornøjelse at se, at vores kompetente og engagerede medarbejdere efterfølgende lykkes med også at få skibene sikkert i havn.
Det har for alle ansatte på skolen været et skoleår præget af forandringer, og ”Sådan plejer vi at gøre” er blevet gjort til skamme indtil flere gange. Medarbejderne arbejder målrettet i både teams, faggrupper og samarbejdsudvalg mv. med de nye tiltag, som løbende bliver evalueret. Nogle gange har processen været båret af en flyvende medvind. Andre gange har vi været ude i både side- og modvind. Heldigvis ved vi, hvor vi gerne vil hen, og vi kan derfor altid navigere mod sikker havn – uanset vindens retning.
Aktivitetstid i indskolingen – styret af læringsmål
Vores aktivitetstid i indskolingen er et eksempel. Det er et helt nyt og innovativt fag, der er etableret for at tilgodese bevægelse som en aktivitet, der bringer fag og trivsel sammen i den enkelte klasse og på tværs af årgange. Det er pædagoger og lærere, der sammen har tilrettelagt disse forskelligartede læringsforløb.
Aktivitetstimerne ligger lige efter middagspausen. Inden timernes start er alle elever blevet orienteret om dagens aktiviteter samt ikke mindst, hvad de skal lære i løbet af denne lektion. Det nye er, at elever og lærere efterfølgende har fulgt op på, hvad eleverne har lært, og hvordan de kan vise eller dokumentere det. Undervisningen er styret af læringsmål. Vi synes, at forløbene er givende, og både børn og voksne er enige om, at aktiviteterne er lærerige, sjove og skaber god stemning. En faglig aktivitet, som helt bestemt er kommet for at blive.
Øvrige tiltag også kommet for at blive
På samme måde har vi evalueret de øvrige tiltag, der blev igangsat efter ferien. Her taler vi bl.a. om tidlig sprogstart, de nye fag ”Skills, Sundhed sammen med Tema/trivsel” i mellemtrinnet og timeforøgelsen generelt i specielt dansk og matematik på samtlige årgange samt endelig Trivsel/Skills i overbygningen.
Vores samlede konklusion er, at tiltagene både hver for sig og i sammenhæng har givet det forventede udbytte og yderligere øget kvaliteten af undervisningen. Næste år kan vi så drage nytte af vores erfaringer fra i år og finpudse tiltagene yderligere.
Vores førskolebørn
Lørdag den 28. februar var en festdag på Randers Realskole. Her startede vores nye ”førskolebørn”, som begynder i børnehaveklassen efter sommerferien. De startede allerede 1. marts i år. Forløbet foregår primært i vores SFO, men børnehaveklasselærere og de kommende lærere i dansk og matematik besøger jævnligt eleverne og præsenterer dem for helt specifikke læringsforløb.
Vi har mange års erfaring med disse forløb og ved, at de vigtigste mål med forløbet, – nemlig at skabe tryghed og fællesskab i børnegruppen, altid lykkes. Alle elever kender både skolen og SFO indgående inden sommerferien, og det er medvirkende til, at de er mere end klar og glæder sig til at starte i børnehaveklassen efter ferien. Læs mere om denne ordning
Skolevalg for 8. klasse
Vi har deltaget i et landsdækkende undervisningsforløb kaldet ”Skolevalg.dk”, der har været en fantastisk lærerig og givende proces for vores 8. klasser. Forløbet handlede om politik på ungdomsplan, hvor eleverne via skolevalg.dk har lavet deres egne politiske kampagner. Kampagnerne er blevet lagt på nettet sammen med kampagner fra elever fra hele Danmark.
Forløbet blev sluttet af med en paneldiskussion på skolen med ungdomspolitikere fra Randers, og her var de interesserede og engagerede elever med til at bestemme indholdet i debatten via deres kampagner. Kampagnerne omhandlede alt fra børnearbejde, social dumping, skattetryk med meget mere. I kan se mere her www.skolevalg.dk
Efterfølgende har Maja Panduro, politisk ordfører for Socialdemokraterne, været på besøg til en morgensamling for at fortælle om sit arbejde, og hvad hun laver som politiker.
Introduktionskurser på Tradium
Vores 8. klasser har mange ting på programmet her i foråret. De har i uge 8 været på introduktionskursus på erhvervsuddannelserne og skal snart i gang med deres projektprøve, der bliver finalen på 8. klasse.
Det er noget helt nyt, at denne projektprøve ligger i 8. klasse. Den har tidligere været placeret i 9. klasse, men her har vi i stedet ønsket at give plads til en ny tværfaglig opgave inden for fagene dansk, engelsk og SHK omhandlende ”Mit valg af ungdomsuddannelse”.
Valg af ungdomsuddannelse
Afgangseleverne har pr. 1. februar afgivet deres uddannelsesønske for næste skoleår, og opgørelsen for fordelingen af hhv. 9. og 10. klasse elevernes ønsker kan ses HER.
I forlængelse heraf har de færdiggjort deres uddannelsesplaner, som er sendt til den konkrete ungdomsuddannelsesinstitution, som de har søgt til.
Eksamenstiden begynder snart
Der er snart eksamen! Allerede nu oplever vi en seriøs og koncentreret stemning på. 9. klassegangen. Eksamen fylder som bekendt en del hos os, hvor 15 klasser går til eksamen på samme tid. Vi har som Danmarks største eksamensskole således fået censorer hjem til 138 eksamensdage.
Den 24. april får eleverne i 9. klasse og deres lærerne at vide, hvilke fag der er udtrukket i de forskellige klasser foruden de obligatoriske mundtlige eksamener i dansk, engelsk og fysik. En dag, hvor man både kan høre, at nogen råber ”Yes” meget højt, mens andre sukker og tænker deres…
Ny supervisor
Vores nuværende supervisor, Annette Bergh, går på pension til sommer, og vi har i stedet ansat Lillian Malling. Lillian er 52 år og kommer fra en lignende stilling fra Social og Sundhedsskolen i Århus, hvor hun har været mentor og supervisor for mere end 1000 elever. Endvidere er hun læreruddannet og har arbejdet både i almen samt specialklasser i en årrække.
Der var stor interesse for stillingen, hvor vi fik mere end 75 kvalificerede ansøgninger.
Arbejdsmiljø på Randers Realskole
Alle medarbejdergrupper er i fuld gang med en dialogbaseret APV-proces for at styrke arbejdsmiljøet yderligere på skolen. Et arbejde, vi prioriterer højt og bruger megen tid på. Vores MIO-udvalg på skolen har valgt denne metode frem for f.eks. en spørgeskemaundersøgelse, og vi tror på, at processen på den måde bliver synlig og vedkommende for alle, da alle er involverede.
Vi er en stor organisation med 120 medarbejdere, og med bl.a. alle de udviklingstiltag, der sættes i gang på skolen, er det vigtigt, at vi har alle med, og at alle har det godt med forandringerne. Det er vigtigt for hele arbejdspladsen og ikke mindst eleverne og jer som forældre.
Kommende aktiviteter på skolen – datoer til kalenderen
Skolekredsmøde 21. april kl. 19.00
Vi afholder skolekredsmøde, hvor klasserepræsentanterne inviteres til tirsdag den 21. april. Det foregår i skolens musikhus.
Vores revisor vil gennemgå vores regnskab, og skolens nye tilsynsførende, Karsten Pedersen, fortæller om sine første indtryk som tilsynsførende. Endelig vil bestyrelsesformand Christian Bjørn og Hans Myhrmann redegøre for arbejdet i bestyrelsen og på skolen. Vi håber, at rigtig mange har lyst til at deltage. Invitation og dagsorden følger på intra lige efter påske.
Konfirmation 2015
Vores 7. klasser har traditionen tro gået til præst hele året, og nu nærmer selve konfirmationen sig. Den er et af årets højdepunkter for eleverne på denne årgang. Det er en helt speciel mærkedag for hele familien og ikke mindst den unge, som længe har set frem til denne dag.
Der bliver både afholdt konfirmation lørdag den 2. og søndag den 3. maj for vores elever, og vi vil gerne benytte lejligheden til at ønske jer alle en rigtig god dag.
Nye klasser på mange årgange
Vi optager hvert år ca. 400 nye elever. Det kan godt umiddelbart for andre virke som et stort antal, men det er noget, vi har gjort i en årrække, og det giver god energi på skolen!
Vi afholder introduktionsmøder i maj og juni for de nye klasser, hvor vi bl.a. informerer om, hvilke lærere klassen skal have, og hvilke aktiviteter der skal foregå på de forskellige årgange. Energien skabes også af, at vi blander nye og gamle elever på 7. og 10. årgang. Det er altså tale om helt nye klasser og lærerbesætning.
Introduktionsmøderne forgår på følgende datoer:
4. klasse (4.C): Mandag den 15. juni kl. 19.00
7. klasse: Mandag den 1. juni kl. 19.00
8. klasse (8.GHI): Tirsdag den 2. juni kl. 19.00
9. klasse (9.I): Tirsdag den 2. juni kl. 19.00
10. klasse: Onsdag den 20. maj kl. 18.00
Nærmere invitation og dagsorden til disse møder følger.
Translokation
Når eksamen er overstået, inviterer vi traditionen tro til translokation for 9. og 10. klasse den 25. juni. 9. klasserne holder translokationen i vores idrætshal kl. 17.30, mens 10. klasserne holder translokationen i kantinen på Vester Allé 26.
Vi er desværre nødt til at begrænse deltagerantallet til begge arrangementer på grund af brandbestemmelserne. Vi vil derfor appellere til, at der kun deltager forældre foruden de unge