Peter Plys’ dejlige dag
“Hvilken dag er det i dag” sagde Peter Plys.
”Det er i dag” svarede Grisling.
“Min yndlingsdag”, sagde Peter Plys.
Netop i dag, hvor påskeferien begynder, er det på tide at citere Peter Plys, den kloge og livsglade bjørn.
For selvom hverdage er gode, så er der nu heller ikke noget som den allerførste feriedag!
Udvikling af undervisningen
Vi har altid fokus på udvikling af vores kerneydelse, undervisning og læring. Vi bruger derfor mange ressourcer på hele tiden at udvikle vores materialer, rammer og vores medarbejdere, så vi kan levere en undervisning af høj kvalitet, således at jeres børn og unge får det bedst mulige udbytte. Vi har de sidste 2 år udviklet på følgende:
Læseplaner
Læseplaner for alle fag, der sikrer kontinuitet i de emner og læringsmål, som eleverne skal arbejde med i hele skoleforløbet fra 0. – 10. klasser. Arbejdet her har bl.a. krævet, at alle faggrupper har koordineret deres arbejde fra årgang til årgang og fra afdeling til afdeling – det vil sige emne, litteratur og materialer og målopfyldelse. Et meget stort arbejde, som vi forventer afsluttet omkring sommerferien, således at alle læseplaner fremadrettet tager højde for den læringsmålsstyrede undervisning.
Læringsmålsstyret undervisning
Læringsmålsstyret undervisning er netop en metode, – et middel til at sikre, at eleverne når de mål, som er fastsat i hvert fag. Al forskning viser, at jo tydeligere læreren formulerer målet, og jo mere eleverne inddrages i den fortløbende proces, – jo mere vil eleven arbejde på at opfylde og nå det pågældende mål.
Arbejdet med læringsmålstyret undervisning skal være med til at gøre eleverne nysgerrige på deres medansvar for egen læring, – at se om de er på rette vej, og desuden danne grundlag for lærernes evaluering og feedback til eleverne.
Kursusdagene med www.leneheckmann.dk har betydet, at vi som undervisere bl.a. har fået et fælles sprog inden for dette område. Fokus har dels været på “Den gode time” og på “Gode læringsmål”.
Læsestrategier
For flere år siden påbegyndte vi arbejdet med implementering af læsestrategier i alle fag, så der er progression i de metoder, som eleverne lærer at ”lære” efter. Tilsammen danner indsatsen en optimering af rammerne for den gode og udbytterige undervisning
Randers Realskole er en hel skole, og det indebærer, at vi har stærke kompetencer i forhold til alle årgange i skoleforløbet. Det er der store fordele ved, da det bl.a. sikrer gode overgange og afsæt mellem de forskellige afdelinger: indskoling, mellemtrin og udskoling.
Store fordele ved at have alt i “samme hus”
Desuden giver vores størrelse reel mulighed for at skabe både børnemiljøer og ungemiljøer på en og samme tid. Netop efter et par år med skolereform, strukturændringer i Randers kommune og udvikling af vores egen virksomhed bliver det tydeligt for os, at det er til fordel for både lærere og pædagoger, at vi har alt i ”samme hus”. Den gode overlevering af eleverne er således med til at sikre, at der både bliver tale om faglig, social og personlig udvikling for hvert enkelt barn/ung i et trygt miljø præget af gensidig respekt og optimale forudsætninger for den enkelte i et fællesskab.
Strategi 2023
Ledelsen på Randers Realskole består af et team på 8 personer. Vi har også været i træningslejr dette efterår, og vi har sammen udarbejdet et ledelseskodeks samt en strategi for skolens udvikling de næste 7 år. Den skal naturligvis løbende justeres og tilpasses de kommende år.
Denne strategi skal præsenteres for alle ansatte inden sommerferien, hvorefter implementeringen af strategien påbegyndes i samarbejde med medarbejderne. Vi glæder os efterfølgende meget til også at offentliggøre vores visioner for jer. Det forventer vi at gøre først i det nye skoleår.
Velkommen til vores førskolebørn
Lørdag den 27. februar var igen i år en festdag på Randers Realskole. Her startede vores nye ”førskolebørn”, som skal starte i børnehaveklassen efter sommerferien.
Formålet med forløbet er primært at skabe tryghed og et forpligtende fællesskab i børnegruppen, så de får den bedste start i børnehaveklassen efter sommerferien. I kan se billeder her: Prøv en skoledag
8. klasse og erhvervsuddannelserne
Alle vores 8. klasser har i uge 8 været på introduktionsdage på Tradium. Formålet har været at give dem indblik i de erhvervsuddannelser, der er meget efterspurgte af erhvervslivet.
Det er vores ønske at give eleverne almen information og indblik i hele uddannelsessystemet, inden de i 9. klasse omkring juletid skal være parate til at træffe deres endelige valg af ungdomsuddannelse. Dette betyder også, at de i efteråret i 9. klasse – nærmere betegnet i uge 41 – skal se alle de gymnasiale ungdoms-uddannelser samt vores eget 10. klassecenter, så de har forudsætningerne for at træffe det rigtige valg.
Ugen i 8. klasse er med til at danne grundlag for elevernes projektprøve i maj, som vi har besluttet, at eleverne skal lave allerede i 8. klasse. Denne prøve følges op af en tværfaglig opgave efter uddannelsesugen i 9. klasse, hvor de netop skal begrunde deres valg af ungdomsuddannelse ud fra nogle saglige overvejelser, som opgaven omhandler.
Håndboldpigerne fra ElitesportsCollege har stor succes i Frankrig til VM for skolehold.
Vores håndboldpiger vandt DM for skolehold og kvalificerede sig således til VM i Frankrig – nærmere bestemt Rouen i Normandiet.
Pigerne vandt deres indledende pulje med resultaterne: Danmark – Slovakiet 20-20, Danmark – Grækenland 27-21, Danmark – Israel 36-8
og Danmark – Østrig 25-18.
Cheftræner Klaus Bøge og assistenttræner/holdleder Christian Møller er med pigerne til VM, hvor de også har fået følgeskab af en del af forældrene, der udgør et fantastisk og entusiastisk publikum. Vi har været med til VM to gange tidligere med en bronzemedalje og en 4. plads som resultat – så der er noget at leve op til.
I kvartfinalen mødte Danmark Rumænien i en tæt og hård kamp, der blev vundet med 28-19.
Semifinalen blev et uhyre spændende og nervepirrende opgør mellem Danmark og Slovenien, som vi heldigvis trak os sejrrigt ud af med en snæver sejr på 21-20! Stort tillykke til de dygtige håndboldpiger.
I finalen skal pigerne møde Ungarn, der har vist stor styrke i turneringen. Finalen spilles fredag kl. 14.30, altså efter udgivelsen af dette nyhedsbrev, men vi vil opdatere vores reportager fra VM, så snart vi har referat og video fra kampen.
Se reportager fra turneringen her: VM i skolehåndbold
Astronaut Andreas Mogensen på besøg
Tak til alle kolleger og elever som bidrog til, at besøget blev en succes. 3.500 personer fik gennem 5 foredrag i løbet af onsdagen oplevet den personlige fortælling om turen til ISS.
Vi er lidt stolte af, at Randers blev udvalgt som besøgsdestination, da over 500 havde henvendt sig til forskningsministeriet med ønske om besøg. Hårdt arbejde og held får engang imellem tingene til at ske. Så tusind tak til Jens Madsen, der kæmpede for at få besøget i hus. Det er 5. gang ScienceCamp Randers er sammen med Andreas for at høre om hans spændende arbejde.
Arrangørerne tilbragte en time med Andreas på Hotel Randers, hvor han lovede at vende tilbage, når der er nye ting at berette – det håber vi lykkes om nogle år. Ved samme lejlighed lavede han en personlig autograf til eleverne på Randers Realskole. Den udleveres inden påske.
MGP for anden gang i træk
Lørdag den 13. februar sad de fleste af eleverne på skolen – og sikkert også flere af os voksne – klistret til TV skærmen og så MGP.
Signe, Signe, Nanna og Fiona, der går i forskellige klasser i udskolingen, gav den virkelig gas som gruppen »Teenagers«. Det er skønt, når vores elever også har kreative sider, og så flot at de nåede så langt.
Sidste år havde vi også en elev med, Caroline Sophia Koch-Rude fra 8.A.
Valg af ungdomsuddannelse
1. marts var der deadline for valg af 10. klasse og ungdomsuddannelser generelt. Det er altid spændende at se, hvad de unge mennesker vælger. I kan se fordelingen her (pdf i ny fane). Det kan faktisk være lidt sjovt at følge udviklingen over år, hvor man kan se flere spændende tendenser helt tilbage fra 1999 og frem til i dag.
Det mest væsentlige, som kendetegner vores flotte statistik, er det faktum, at alle vores elever år for år vælger at gøre noget aktivt efter deres sidste år i enten 9. eller 10. klasse. Vi har således heller ikke i år elever, som ikke efterfølgende skal i gang med en ungdomsuddannelse eller andre kompetencegivende aktiviteter, som netop er med til, at de efterfølgende kan komme i gang med netop den uddannelse, som passer til deres ønske .
Kom godt igang – for kommende 8. klasser
I forhold til 8. årgang har vi som noget helt nyt afholdt ”Kom godt i gang-dag” den 2. marts for vores tre nye 8. klasser. En rigtig god dag med masser af smil og begejstring, og hvor det er vores indtryk her efterfølgende, at den første nervøsitet er afløst af afklaring af, hvad der skal ske efter sommerferien, hvor de skal starte sammen med alle de andre nye elever.
De har således på dagen fået en appetitvækker på, hvad vi arbejder med, når vi taler om faglig, social og personlig udvikling.
Kommende aktiviteter på skolen – datoer til kalenderen
Skolekredsmøde 18. april kl. 19.00
Vi afholder skolekredsmøde, hvor klasserepræsentanterne inviteres til møde, mandag den 18. april kl. 19.00 i skolens nye musikhus.
Vores revisor gennemgå årsregnskabet, og skolens tilsynsførende, Karsten Pedersen, præsenterer årets tilsynsrapport. Desuden vil bestyrelsesformand Christian Bjørn og skoleleder Hans Myhrmann berette om arbejdet i bestyrelsen og på skolen. Skolens supervisor, Lillian Malling, vil endelig fortælle om sit arbejde.
Invitation følger på intra efter påske.
Konfirmation 2016
Så er det snart konfirmationstid, som for mange af vores elever er højdepunktet på denne årgang. Det er en helt speciel mærkedag for hele familien og ikke mindst den unge, som længe har set frem til denne dag.
Der bliver både afholdt konfirmation lørdag den 30. april og søndag den 1. maj for vores elever i år, og vi vil gerne benytte lejligheden til at ønske jer alle en rigtig god dag.
Der er fælles blå mandag, som afholdes mandag den 2. maj 2016.
Møder for nye klasser
Vi afholder introduktionsmøder for vores nye klasser i maj og juni måned. Det gør vi traditionen tro bl.a. for at informere om, hvilke lærere klassen skal have, og hvilke aktiviteter, der skal være på de enkelte årgange. Her foruden giver det også eleverne mulighed for at mødes inden skolestart, hvilket vi har rigtig god erfaring med.
Introduktionsmøderne foregår på følgende datoer:
4. klasse (den nye): Mandag den 13. juni kl. 19.00
7. klasse: Mandag den 30. maj kl. 19.00
8. klasse (de tre nye): Tirsdag den 31. maj kl. 19.00
10.klasse: Onsdag den 18. maj kl. 17.00 – 19.00
Invitation til møderne følger.
Translokation 2016
Når eksamen er helt slut inviterer vi traditionen tro til translokation i 9. og 10. klasse den 22. juni. 9. klasserne holder translokationen i vores idrætshal kl. 17.00, mens 10. klasserne holder translokationen i kantinen på Tradium, Vester Allé 26, kl. 19.30.
Vi er desværre som sidste år nødt til at begrænse deltagerantallet til begge arrangementer på grund af brandbestemmelserne. Vi vil derfor appellere til, at der kun deltager forældre foruden de unge selv. Invitation til disse arrangementer følger inden sidste skoledag.
Eksamensperiode
Den 25. april får eleverne og lærerne i 9. klasse at vide, hvilke fag der er udtrukket i de forskellige klasser foruden de obligatoriske mundtlige eksamener i dansk, engelsk og naturfag. En dag, hvor alle følelser bringes i spil afhængig af håb og forventninger.
I denne periode vil der blive givet mange informationer, således de unge helt præcis ved, hvordan de skal forholde sig i denne vigtige periode. Ligeledes vil de og I få tilsendt link til en eksamensfolder, hvoraf det vil fremgå, hvordan man skal forholde sig, og hvornår de forskellige eksamener foregår.
Som noget nyt i 9. klasse skal de fleste klasser til en fælles prøve i naturfag, som bliver obligatorisk fra næste skoleår, og der foruden kan eleverne også trække en fælles prøve i historie, kristendom og samfundsfag som et af deres udtræksfag.
I begge faggrupper er vi virkelig godt forberedt på disse nye eksamensformer, da vores lærere de sidste mange år netop har undervist i alle tre fag, som hører til hver af prøveformerne.
Endelig sker der også det nye i år, at der kun er beskikket censur på vores skriftlige prøver. Det betyder som udgangspunkt, at eleverne afleverer deres opgaver med deres såkaldte UNI-login, hvorefter en censor bedømmer deres opgaver og sender vurderingen tilbage til skolen.
Her vil lærerne efterfølgende have mulighed for at se, om eleverne klarer sig tilnærmelsesvis, som de plejer.
Er der markante forskelle, kan vi så efterfølgende anmode om en forhandling med den pågældende censor. Dette vil vi være meget opmærksomme på, således at de unge stadig får så retfærdig en behandling, som eksamen tillader.