Skolejagt for 5. klasserne

En vildt spændende dag

I starten af december måned var 5.A og 5.B inviteret til ”Formidlingsjagt” – et årligt tilbagevendende arrangement for skolens 5. klasser, som er kommet i stand gennem et tæt samarbejde mellem skolens naturfags-koordinator, naturvejleder Lars Maagaard fra Randers Naturcenter, Brusgaard/Randers Kommune og ikke mindst en række engagerede medlemmer fra Kronjyllands Jagtforening.

Selv om børnene var forberedt godt hjemmefra i klasserne, mødte de op med vidt forskellige forudsætninger. Der var enkelte jagtvante børn, de fleste var spændte og forventningsfulde, men nogle var også på forhånd lidt skeptiske og smånervøse. Det sidste mærkede vi nu ikke meget til, da vi først var taget afsted. Børnene fik en god introduktion til områdets vildt og jægernes traditioner. De lærte om jagtbegreber, vildtpleje, betydning af fagord og ikke mindst fik de gode instrukser om sikkerhed, inden selve jagten blev sat i gang.

Børnene var på skift ”drivere” eller ”skytter” – når de var det sidste, blev små grupper af børn knyttet til hver sin jæger og sat på post. Ventetiden i de små grupper blev brugt nyttigt til at få stillet nysgerrighed, snakket, kælet med og holdt jagthunde i snor, og en enkelt eller to ”røverhistorier” blev det nok også til.

Alle børn fik set levende vildt på Brusgårds terræn, der blev løsnet op imod 10 skud, og højdepunktet kom på den sidste ”såt”, hvor en dygtig jæger nedlagde en flot hare. De stolte børn fik båret byttet op til Paraden, som afsluttede jagten. Herefter var der vildtpølser med tilbehør, og de modigste af eleverne fulgte interesseret med, da haren blev gjort i stand. Det var en flok trætte børn, der satte sig i bussen mod Randers Realskole, da ”skoledagen” var omme – mætte af den friske luft, motionen i terrænnet, bålvarmen og de mange indtryk, som skulle fordøjes. Haren ligger nu på køl i dybfryseren, og vi venter kun på en passende lejlighed i det nye år, hvor byttet skal bringes til skolekøkkenet og kokkereres til lækre smagsprøver.

(Tekst og billeder: Carsten Lildal Hansen)