Skolevalg 2017

“Folketingsvalg” 2. februar

Statsministeren udskrev skolevalg 16. januar, og Randers Realskole har tilmeldt sig den demokratiske begivenhed.
Selve valget finder sted 2. februar – helt som et rigtigt folketingsvalg med valgkort, stemmesedler, stemmebokse og valgurner.

Valgresultatet bliver offentliggjort samme aften på DR, der sender fra Christiansborg, hvor der er valgaften for skoleelever og ungdomspolitikere.

Undervisningsforløbet forbereder eleverne til at blive aktive samfundsborgere, og på skolen har vi siden udskrivelsen af valget bl.a. arbejdet tværfagligt mellem samfundsfag og dansk. De to fags faglige felter kan supplere hinanden og være med til at forberede eleverne til at deltage og tage medansvar i et samfund med frihed og folkestyre.

På billederne arbejder eleverne med forberedelse til valget, og vi skal måske lige tilføje, at når kun valgplakater fra Venstre og Alternativet er repræsenteret på billederne, er det kun fordi, de øvrige ikke var helt så langt fremme i produktionen  🙂

Valgansvarlig på Randers Realskole, Jeppe Thomassen, fortæller her på Radio Alfa om Skolevalget 2017: