Innovation, entreprenørskab og dannelse
I arbejdet med billedkunst på Randers Realskole i innovation og entreprenørskab er der fokus på idéudvikling, proces og produkt. Undervisningen i billedkunst har fokus på at tænke kreativt og handle innovativt på baggrund af egne ideer. Billedkunst er bygget op omkring en række fremstillingsforløb med et klart fokus på procesforløb, hvor en idé bliver realiseret fra tanke til virkelighed.
Personlige ressourcer:
- Vi står inde for og deltager aktivt i fælles projekter
- Vi afprøver idéer og igangsætter projekter sammen med andre
- Vi tør lave fejl
Handlingskompetence:
- Vi tilrettelægger og gennemfører projekter sammen med andre
- Vi kan håndtere åbne opgaver hensigtsmæssigt
Kreativitetskompetence
- Vi sammensætter idéer med flere elementer såsom sanseindtryk, kontraster, association og problemløsning
- Vi har en legende og eksperimenterende tilgang til arbejdet
Omverdensforståelse
- Vi bruger kulturens billeder i vores arbejde
- Vi forholder os til kunsten omkring os
- Forstå at vi selv er en del af kulturens billeder
Kompetencemål
Billedkommunikation
Eleven kan formidle sine egne projekter og præsentere disse
Billedfremstilling
Eleven øver sig i at blive bedre til at udtrykke sig i forskellige billeder
Billedanalyse
Eleven øver sig i at blive bedre til at forstå og opleve andre billedudtryk
Eleverne skal igennem flg. udtryksformer
Tegning og maleri
Installation og landart
Collage
It og medier
Skulptur og assemblage