Innovation, entreprenørskab og dannelse
I arbejdet med billedkunst på Randers Realskole i innovation og entreprenørskab er der fokus på idéudvikling, proces og produkt. Undervisningen i billedkunst har fokus på at tænke kreativt og handle innovativt på baggrund af egne ideer. Billedkunst er bygget op omkring en række fremstillingsforløb med et klart fokus på procesforløb, hvor en idé bliver realiseret fra tanke til virkelighed.
Personlige ressourcer:
- Vi står inde for og deltager aktivt i fælles projekter
- Vi afprøver idéer og igangsætter projekter sammen med andre
- Vi tør lave fejl
Handlingskompetence:
- Vi tilrettelægger og gennemfører projekter sammen med andre
- Vi kan håndtere åbne opgaver hensigtsmæssigt
Kreativitetskompetence
- Vi sammensætter idéer med flere elementer såsom sanseindtryk, kontraster, association og problemløsning
- Vi har en legende og eksperimenterende tilgang til arbejdet
Omverdensforståelse
- Vi bruger kulturens billeder i vores arbejde
- Vi forholder os til kunsten omkring os
- Forstå at vi selv er en del af kulturens billeder
Kompetencemål
Innovation og entreprenørskab
Eleven kan få ideer og udvikle disse
Eleven har kendskab til materialer og kan bygge prototyper
Eleven kan pitche sin egen ide
Eleverne har kendskab til- og kan bruge flg. begreber:
Designprocessen:
Inspiration og researche
Ideudvikling
Ideafprøvning
Planlæg og byg
Evaluering
De fire dimensioner:
Handling
Personlig indstilling
Omverdens-relation
Kreativitet