Samlede mål for læring
Samtale
Fokuserer på, at eleverne tilegner sig færdigheder i de grundlæggende talesproglige handlinger at lytte, tale og spørge.
Fremstilling
Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i nære og velkendte situationer.
Fortolkning
Eleven kan forholde sig til velkendte temaer gennem samtale om litteratur og andre æstetiske tekster.
Kommunikation
Eleven kan kommunikere med opmærksomhed på sprog og relationer i nære hverdagssituationer.
I 0. klasse er følgende materialer valgt som muligt fælles udgangspunkt:
Mini Fandango: Grundbog, bogstavslydbog og I-bog.
Kaptajn Karlsen – Hop om bord i lyd og ord
Innovation, entreprenørskab og dannelse
I dansk arbejder vi på at udvikle elevernes innovative kompetencer. Vi arbejder hen mod, at eleverne på en kreativ måde udvikler på deres omverdensforståelse, deres handlekompetencer – og personligt tager stilling. Der stilles åbne opgaver, hvor eleverne får mulighed for selv at vælge egen arbejdsproces og løsningsmetode.
Dette kommer, afhængig af klassetrin, bl.a. til udtryk gennem drama, foldebøger, interviews, brochurer dialogisk læsning og ydermere vil eleverne blive inddraget i grammatikundervisningen. Derudover vil der være fokus på ture ud af huset med henblik på at åbne verdenen for eleven.
Tema: Litterære tekster
Emner:
Højtlæsning af selvvalgte værker, billedbøger, små lydrette bøger.
Tema: Forfatterskab
Emner:
H.C. Andersen
Tema: Genrekendskab
Emner:
Billedbøger, rim og remser, fagtekster, fantastiske fortællinger, eventyr
Kortfilm, dukkefilm og computerspil.
Tema: Komposition
Emner:
Handlingsbro, genfortælling
Tema: Bogstavkendskab
Emner:
Bogstavernes udseende, store og små bogstaver, lyd til bogstav, begyndende afkodning.
Tema: Skrivning
Emner:
Børnestavning
Tema: Grammatik
Emner:
Forlyd, indlyd og udlyd, stavelsesdeling, konsonanter, vokaler – herunder kendskab til vokalernes forskellige lyde.