Samlede mål for læring
Læsning
Eleven kan læse enkle tekster sikkert og bruge dem i hverdagssammenhænge
Fremstilling
Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i nære og velkendte situationer
Fortolkning
Eleven kan forholde sig til velkendte temaer gennem samtale om litteratur og andre æstetiske tekster
Kommunikation
Eleven kan kommunikere med opmærksomhed på sprog og relationer i nære hverdagssituationer
I 1.klasse er følgende materialer valgt som fælles udgangspunkt:
Den første læsning – læsebogssystem
Fandango: Grundbogen. Klassen har I-bog til grundbog.
Fælles litterære værker, som kan anvendes: Mis med de blå øjne, Søren og Mette, Kiwikassen, Det blå hus, På NYØ, Emil og Luna driller, Læs 100
Grammatik som kan anvendes: Gr@mmatikrytteren, eventyrdiktaten, frilæsning.dk
Innovation, entreprenørskab og dannelse
I dansk arbejder vi på at udvikle elevernes innovative kompetencer. Vi arbejder hen mod, at eleverne på en kreativ måde udvikler på deres omverdensforståelse, deres handlekompetencer – og personligt tager stilling. Der stilles åbne opgaver, hvor eleverne får mulighed for selv at vælge egen arbejdsproces og løsningsmetode.
Dette kommer, afhængig af klassetrin, bl.a. til udtryk gennem drama, foldebøger, interviews, brochurer dialogisk læsning og ydermere vil eleverne blive inddraget i grammatikundervisningen. Derudover vil der være fokus på ture ud af huset med henblik på at åbne verdenen for eleven.
Tema: Læsetiltag
Emner:
Fælles læsebogssystem: Den første læsning, Lydering, Afkodning, De 120 ord, Gentaget læsning
Tema: Litterære tekster
Emner:
Læse små lydrette bøger. Der læses 4 selvvalgte litterære værker på klassen.
Tema: Forfatterskab
Emner:
Egon Mathiesen
Tema: Genrekendskab
Emner:
Billedbog, faglitteratur, fantastiske fortællinger, digt, rim og remser, kunstværker, eventyr, animationsfilm
Tema: Litterære figurer
Emner:
Begyndende personkarakteristikker: Indre og ydre; Hovedperson og biperson
Tema: Komposition
Emner:
Handlingsbro, genfortælling
Tema: Bogstavkendskab
Emner:
Bogstavernes udseende, skrivehuset, store og små bogstaver
Tema: Skrivning
Emner:
Børnestavning, skrive små historier, arbejdsopgaver til den første læsning
Tema: Grammatik
Emner:
Forlyd, indlyd og udlyd, stavelsesdeling, kendskab til vokalernes forskellige lyde