Innovation, entreprenørskab og dannelse
I de forløb, hvor det i de didaktiske overvejelser giver mening, arbejdes der på elevernes udvikling af innovationskompetence. Udgangspunktet heri er de fire dimensioner: Handling, Kreativitet, Omverdensforståelse og Personlig indstilling.
Et eksempel kunne være at arbejde med podcast. I dette arbejde er der mulighed for at tilgodese de fire dimensioner på flg. måde:
Handling:
Tage initiativ til at lave interviews med folk med anden baggrund med henblik på at bruge dette i elevernes egne podcasts. Desuden stiller det også krav til samarbejde i forbindelse med gruppearbejde omkring udarbejdelse af podcasts.
Kreativitet:
Udarbejdelse af egne podcasts ud fra egne idéer og initiativ. Der arbejdes digitalt med stemmer, lyd, effekter, baggrundsmusik og andre virkemidler.
Omverdensforståelse:
Gennem udarbejdelse af podcasts og i mødet med andre mennesker får eleverne en forståelse for omverdenen, forskellige kulturer og værdier.
Personlig indstilling:
Igennem arbejdet med podcasts bliver eleverne udfordret på deres subjektive indstilling. De bliver tvunget til at være selektive, hvad angår indhold og samarbejdspartnere. Ved nogle podcasts kan det udfordre eleverne på at være personlige og tage stilling til, om de er parate til at ”udlevere” sig selv ved at fortælle personlige oplevelser.
Planen er, at man på hver årgang planlægger mindst ét fælles forløb, hvor der arbejdes innovativt og med de fire dimensioner. Derudover vil man altid forsøge at tilgodese og implementere tankerne i de fire dimensioner i sin undervisning.
Tema: Mig og min verden – Hvorfor er vi her i 10. klasse?
Mål for læring
Eleven kan anvende ord og udtryks betydning til at forstå komplekse tekster.
Eleven kan selvstændigt og reflekteret vurdere en tekst ud fra egne og andres fortolkninger og blive bevidst om handlemuligheder.
Emner
At vi er her – Danskforløb til 10. klasse.
Portrætartikel. Kim Fupz Aakeson:
”Ingen telegrammer fra Gud”
Begrebet identitet. Gustaf Munch Petersen:
”Til mine forældre”
Kim Fupz Aakeson – ”Den förste gång jeg såg dig”
Tema: Kulturel identitet – Danmark i krig
Mål for læring
Eleven kan anvende dialog som redskab til at få dybere indsigt og til personlig præsentation.
Eleven kan opleve tekster som meningsfulde for eget liv og en øget omverdensforståelse.
Emner
Hvordan forstår vi dansk kultur som kontrast til identitet?
Noveller fra besættelsen.
Tove Ditlevsen ”Appelsiner”
Artikler med kulturel identitet som tema:
”Han fandt sin plads i forsvaret”
Tema: Skriv dig klog
Mål for læring
Eleven kan fremstille sammenhængende faglige, personlige og modtagerrettede tekster.
Eleven kan fremstille tekster med korrekt grammatik og layout.
Emner
Der arbejdes med elevrespons.
Dansk.gyldendal.dk.
Eleverne arbejder med genren ansøgning.
Tema: Relationer på godt og ondt
Mål for læring
Eleven kan opleve tekster som meningsfulde for eget liv og en øget omverdensforståelse.
Eleven kan selvstændigt og reflekteret sætte tekster i relation til eget voksen – og samfundsliv og se handlemuligheder.
Emner
Nåede de færgen? – Johannes V. Jensen
Noveller med temaet det gode og det onde.
Jan Sonnergaard ”Bananfluerne”
Tema: Musikvideoer
Mål for læring
Eleven kan bruge eget og andres kropssprog bevidst til løbende at justere kommunikationen.
Eleven kan kritisk vurdere teksters udsagn på baggrund af kontekst og eget læseformål.
Emner
Genrekendskab.
Musiklyrik. Medina – ”Dig og mig for altid”
Tema: Romantikken og Det Moderne Gennembrud
Mål for læring
Eleven kan genkende forskellige måder at fremstille virkeligheden på i tiden omkring Romantikken og Det moderne gennembrud.
Eleven kan analysere og fortolke tekster med henblik på at identificere den virkelighedsopfattelse, der kommer til udtryk i teksten.
Emner
Udvalgte digte, kunstbilleder, noveller.
Der er fokus på forståelse af perioderne.
”Det Waagepetersenske familiebillede”
”Et dukkehjem” – af Henrik Ibsen
”Sat ud” – af Erik Henningsen
Tema: På kanten af livet. At være udsat.
Mål for læring
Eleven kan læse komplekse tekster hurtigt og sikkert.
Eleven kan anvende sprogets variation og dynamik i forskellige situationer.
Emner
Martha Christensen ”Glansbilleder”
Hovedværk ”Flugten”.
Dokumentaren ”Stages”.
Hovedværk 2 er valgfrit.