Samlede mål for læring
Læsning
Eleven kan læse enkle tekster sikkert og bruge dem i hverdagssammenhænge
Fremstilling
Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i nære og velkendte situationer
Fortolkning
Eleven kan forholde sig til velkendte temaer gennem samtale om litteratur og andre æstetiske tekster
Kommunikation
Eleven kan kommunikere med opmærksomhed på sprog og relationer i nære hverdagssituationer
I 2. klasse er følgende materialer valgt som fælles udgangspunkt:
Fælles læsebøger: Den første læsning 2
Fælles litterære værker, som kan anvendes: Lille Virgil, Nordlys for 2. klasse, Rie og dyrene. Fandango 2
Grammatik: Stavevejen, Gentaget læsning
Supplerende grammatik, som kan anvendes: Gr@mmatikrytteren, grammatikkompendium, opgaveskyen.dk, frilæsning.dk
Innovation, entreprenørskab og dannelse
I dansk arbejder vi på at udvikle elevernes innovative kompetencer. Vi arbejder hen mod, at eleverne på en kreativ måde udvikler på deres omverdensforståelse, deres handlekompetencer – og personligt tager stilling. Der stilles åbne opgaver, hvor eleverne får mulighed for selv at vælge egen arbejdsproces og løsningsmetode.
Dette kommer, afhængig af klassetrin, bl.a. til udtryk gennem drama, foldebøger, interviews, brochurer dialogisk læsning og ydermere vil eleverne blive inddraget i grammatikundervisningen. Derudover vil der være fokus på ture ud af huset med henblik på at åbne verdenen for eleven.
Tema: Læsetiltag
Emner:
Fælles læsebogssystem Dem Første Læsning LIX-beregning, Læsekontrakt, Faglig læsning, Læseforståelse, Afkodning, De 120 ord
Tema: Litterære tekster
Emner:
Der læses og arbejdes som minimum med et litterært værk – både mundtligt og skriftligt
Tema: Forfatterskab
Emner:
Ole Lund Kirkegaard
Tema: Genrekendskab
Emner:
Billedbøger, digte, eventyr, fagtekster, romaner, fantastiske fortællinger, realisme, animationsfilm
Tema: Litterære figurer
Emner:
Personkarakteristik: Indre og ydre; Hovedperson og bipersoner
Tema: Komposition
Emner:
Handlingsbro, genfortælling
Tema: Billedlige begreber
Emner:
Samspil mellem billede og tekst, multimodale tekster
Tema: Animationsfilm
Emner:
Personkarakteristik, handling, flashback
Tema: Skrivning
Emner:
Skrive små historier ud fra handlingsbro
Tema: Grammatik
Emner:
Navneord, udsagnsord, tillægsord, egennavne, punktum, vokaltrappen